Tuesday, March 22, 2016

Utk alihkan perhatian anak2 dr gadjet ini saya buat--laminated printouts

Nak share one of effort saya utk anak2 agar tak mengadap gadjet sangat and alhamdulillah ianya sukses!!!! So hari ni saya nk share ngn korang seme, mana tau kot membantu...

Memang saya selalu print activity sheet utk anak2, cuma selalu pas bt sure la koyak ke atau jd bahan contengan pastu print balik. Lastly sy terpikir utk print and laminatekan je worksheet tu so boleh pakai banyak kali.

Cnth mcm buku kat bawah yg Sumayyah tulis ni, saya beli ada 8 bijik satu set, seme yg jenis kita boleh tulis guna erasable/washable maker pen and padam pastu tulis semula. Sangat praktikal, jimat pun iye. Lagi satu buku ni payah nak dikoyakkan. So utk budak lasak mmg amat sesuai la. Itu yg datang idea nk laminate je semua worksheet anak2 ni, cuma kene invest skit la beli printer and laminator. 

Best tau buku ni, ada 8 biji satu set. Tak ingat bape saya beli, lama dah beli masa Rayyan 3 years lagi, so now adik plak guna. Masih elok lg, kesan maker leh padam je guna baby wipes hehe...so dr abang dah turun ke adik. Abang dah terer dan kenal huruf, skang turn adik plak bru nk belajar kenal huruf etc.


Yg bawah ni hasil worksheet yg dilaminate. Berusaha keras gak nak buat, total dah siap ada la 8 buah buku, each with different topic of activity. Antara contoh2 topic yg ada

-Addition/Subtraction
-Tracing the word
-English for fun
-Maze
-Find the difference
-Shape and colors
- colors by numbers
- connect the dot
- fill in the blanks

Eh macam2 la, korang google je banyak info pasal home school ni.. Kita bukan homeschool anak2 ye, cuma kita create activity utk diaorg, takde la ngadap TV atau hendpon ja... Mmg wiken kalau dok umah, kita layan anak2 buat aktiviti gini la selain buat art.


Ada English...



Jawi pn ada jugak tau, banyak gak sumber jawi yg boleh dijumpai kat internet.

Bukan saja akademik, yg fun2 pun saya print jugak cnth macam find the different, maze, pastu macam circle mana  small mana big... And banyak lagi, semua sumber2 saya dapat dr internet je.

Saya donlodkan seme printsheet yg saya jumpa, compile into one folder then saya printkan satu page A4 size tu dgn 2 worksheet berbeza. Laminatekan. Then cut into half. Lebey mudah kalau ada cutter besau tu, sekali zas je potong.


Hasilnya cuti sekolah seminggu ritu, anak2 ralit ngn benda ni je. Takde sibuk nak main tab ke apa... Dok la ngadap worksheet. Rayyan pn nampaknya makin suka dan hari2 nk buat matematic hehehe..
Ni mmg mama tak paksa ye, cuma awal2 dlu selalu pujuk suh bt hari2.. Now macam dah jadik rutin plak, so mama suka la cr soklan2 maths utk dia bt hari2.

Actually saya nk tiru masa saya sekolah cina dlu, the way cikgu nak tanamkan cinta subjek Math tu ialah dgn latihan hari2. Memang hari2 akan ada homework Maths, hari2 kene bt Maths, tanpa sedar saya jadik sukakan subjek Maths tu sndiri. Hari2 mesti nak buat. And itu la saya try terapkan kat anak, saya taknak diaorg rasa matematik tu susah.



Ni saya share ngn uols worksheet yg saya dah compile dalam dropbox saya, uols leh la donlod. Tapi saya ada set expiry kat worksheet ni Nnt kalau dah takleh buka email je la, nnt saya share...

Facebook

DROPBOX

Uols boleh cari lagi banyak kat internet. SIyes zaman skang seme di hujung jari, senang sangat nk dapatkan info2 dan sumber bahan gini. Kalau zaman kita dlu sumber terhad.

Saya selalu percaya, kita adalah cermin anak2. Kalau kita inginkan anak2 yg cemerlang dunia dan akhirat, kita adalah model contoh diaorg. So kalau ada anak2 buat salah, semak balik diri masing2. Jangan salahkan anak2, sbb diaorg ibarat kain putih. Kita adalah role model yg paling dekat dgn diaorg.

Hihik my fren yg terjebak jugak..


seronok anak2 haaaa

4 comments :

  1. Tak sabar nak buat untuk kasih gak. Laminate sheet dengan ink printer aku dh habis haha dok print kan dia punya coloring sheet hari tu dengan busy bag dia

    ReplyDelete
  2. yay.. ade jugak ni. mmg ralit budak2 layan maze, puzzle, math..boleh kongsi dgn sepupu2 jugak..

    ReplyDelete
  3. salam jue...leh x share balik link dropbox utk worksheet tu...dh x leh buka la..tq :)

    ReplyDelete
  4. Salam jue...leh x share balik link dropbox utk worksheet ni..dh x leh buka la..tq beb..:)

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails