Wednesday, May 13, 2009

Kasih Yang Tiada Batasnya


Selamat Hari Ibu buat emak saya yang tersayang, Zakiah Bt Yunus.

Hari-hari pun hari Ibu bagi saya. Cuma mungkin 10 Mei lebih komersial dan diiktiraf. Sesape yang lupa yang dia ada ibu mungkin tersedar sket pada hari ini.

Bila cerita tentang ibu, terlalu banyak yang ingin saya tulis. Ibu saya seorang wanita yang hebat. Tak pernah kenal erti penat. Siang bekerja, malam menjahit. Tapi emak tak pernah lupa nak masak nasi lauk untuk kami makan, walau penat macam mana pun balik dari kerja, emak tetap akan masak untuk memastikan perut suami dan anak2 terisi. Emak hanya nak kami makan air tangan dia sahaja, sebab tu kami jarang makan di luar. Kata emak lebey terjamin dari segi kebersihan. Emak memang SUPERWOMAN.

Emak tak pernah menghampakan keinginan saya. Walau apa pun yang saya inginkan akan cuba ditunaikan. Ingat lagi kejadian minggu lepas, saya cakap

' Sedapkan mak kalau dapat makan kueh koci labu?'

Selang bape hari lepas tuh, saya balik keje tengok "TING!" dah terhidang atas meja sepinggan kueh koci labu faveret saya. Sangat terharu.

Masa saya sekolah dulu, saya memang lebih rapat ngan ayah. Alasan emak garang sangat, terlalu mendisiplinkan kami. Ayah pulak memanjakan kami, tak pernah nak marah2 or pukul. Hatta, 25 tahun saya hidup bersama ayah, tak pernah sekali pun tangan ayah naik di badan saya. Ingat lagi, masa amek repot kad di Sekolah Sri Aman dulu, cekgu repot kat ayah masalah disiplin saya, rekod akademik saya memang cemerlang tapi dari segi disiplin saya memang gagal sikit. Ayah tak marah pun, ayah siap janji takkan bagi tahu hal ini dekat mak dengan syarat saya kene jadi orang yang lebih sabar lebih rasional, jangan cepat marah dan bergadoh dengan kekawan. Sampai sekarang emak tak tahu isu tu.

Tapi bila saya melangkah ke zaman U, saya mula rapat dengan emak. Emak adalah besfriend saya. Yang akan menegur segala kesalahan yang saya buat. Yang sudi mengajar saya memasak dan menjahit. Emak memang SUPERWOMAN. Setiap benda atau masakan yang emak buat memang akan sukses dengan jayanya. Laen dengan saya, ada je yang silap ngan masakan saya, tapi emak selalu bagi petua hikhikhik dan bagi kata2 semangat jangan putus asa.

"Emak dulu macam tu jugak, dah kawen baru belajar masak".

Comel kan emak saya? Hehehe..

Sempena hari Ibu yang disambut di seluruh dunia, saya nyatakan di sini,
Saya sangat sayang emak saya.
Dialah satu dalam sejuta yang tiada bandingannya.
Along sayang emakkkk!!!!!!


5 comments :

  1. pssttt! patutlah u comel...ikut mak rupanya...hehe

    ReplyDelete
  2. Lily lotus: Thanks kak.. Ikut ghuper mak la ye saya nie?

    si lampu neon: love my mum too...

    atty's: thanks kak.. Ibuku idolaku

    ReplyDelete
  3. ada pepatah berbunyi:

    seorang emak mampu menjaga semua anak-anaknya

    dan anak-anaknya tidak mampu menjaga seorang emak..

    begitu besar kasih sayang seorang emak..

    happy mother's day sayang

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails