Friday, July 10, 2015

Berpuasa Secara sihat dgn Horlicks

Tahun ni Rayyan 5 tahun, saya tak paksa pun Rayyan berpuasa cuma sebabkan di sekolah ramai kawan2 yg berpuasa, he insisted utk berpuasa jugak. Since he eager to experience the fasting, so I just let him be. Cuma as mom, puas la fikir apa yg patut Rayyan makan di waktu sahur utk pembekal tenaga sepanjang hari. Biasala pepagi subuh tekak bukan lalu sangat nak makan fancy food, air masak pun tak lalu nak telan. Prefer air manis yg panas2. 

TING! Teringat masa zaman saya kecil memula belajar puasa dulu, mak akan buatkan air horlicks secawan. Kata mak, HORLICKS ni minuman rumusan malt yg kaya dengan sumber serat, kalsium, vitamin D, asid folik, multi vitamin dan mineral yg diperlukan oleh tubuh badan sepanjang hari. 23 nutrien penting untuk pertumbuhan dan pembangunan kanak2 semua terkandung dalam rumusan HORLICKS. Tepat sekali pilihan mak saya.

Setiap pagi apabila bersahur memang mak akan buatkan secawan horlicks untuk saya dan adik2, Ia mengurangkan rasa lapar dan alhamdulillah kami berjaya berpuasa hingga azan Magrib :)..

Mak kata kami perlu berpuasa secara sihat, walaupun tak makan sepanjang hari tapi mak perlu pastikan kami mendapat nutrien dan zat yg cukup utk pembesaran.

Oleh itu, saya rasa saya harus kongsi bersama anak saya pengalaman saya bersahur dengan Horlicks supaya anak saya jugak dapat merasai pengalaman berpuasa secara sihat.


Setiap pagi, selepas makan nasi saya akan pastikan Rayyan minum secawan Horlicks yg penuh dgn khasiat utk pastikan beliau kekal bertenaga dan tidak cepat rasa lapar, yang penting Rayyan dapat berpuasa secara sihat.

Berdasarkan rujukan Nutrien Intake RNI, dua hidangan Horlicks akan meberikan pemakanan sihat kerana ia mengandungi 115% Kalsium , 41% ion , lebih drpd 80% Vitamin A, B1 dan B2 dan 72% Zinc1. Horlicks semestinya pilihan yg bijak untuk pembekal nutrisi ketika bersahur atau bersarapan. Mungkin selepas ini, saya akan jadikan ia minuman wajib ketika bersarapan utk anak2.



Bersempena Ramadhan kali ini, Horlicks menagadakan  2 kempen dan mengalu- alukan para penggunanya yg setia utk berkongsi 

1. Kongsikan Menu innovatif anda ketika bersahur di Bulan Ramadhan dengan memuatnaik gambar menu sahur anda ke social media dgn hashtag #SahurdenganHorlicks 

2. Sebagai pengguna Horlicks yg setia, anda boleh berkongsi memori atau pengalaman Ramadan pertama anda atau anak anak di 


Mari kita saksikan Ilhams's Ramadan  Memories :)



Eh saya pun nak berkongsi resipi biskut raya istimewa yg saya hasilkan dengan Horlicks. Sedap!
Nama biskut tu

Biskut Meringue Horlicks

Bahan2
  • Putih Telur 3 biji
  • 1/4 sudu Cream of tar tar
  • 70 gram Gula Aising
  • 1/2 Tepung Jagung
  • 2 Horlicks Coklat
Cara cara nk buat
  1. Panaskan ketuhar pada suhu 100c
  2. Pukul putih telur sehingga sedikit berbuih dan masukkan cream of tar tar.
  3. Perlahan2 masukkan gula aising dan pukul sehingga adunan sedikit kental.
  4. Masukkan tepung jagung dan pukul lagi sehingga adunan kental.
  5. Kemudian campurkan Horlicks coklat dan gaul perlahan lahan sehingga sebati.
  6. Alaskan dulang dgn kertas pembakar.
  7. Paipkan adunan ke atas dulang.
  8. Bakar selama 60minit atau sehingga biskut kering.
  9. Setelah masak terus disimpan ke dalam bekas kedap udara.

Yummy. Biskut meringue Horlicks ni pasti menjadi tumpuan ramai di hari raya nanti. Boleh la try resipi ni nnt ye kekawan dan jangan lupa join contest yg dianjurkan.
Jom ramai2 kongsi pengalaman pertama kali berpuasa bersama horlicks di

Horlicks’ FB Page: https://www.facebook.com/HorlicksMalaysia



No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails