Monday, February 23, 2009

Slumdog Millionaire


Saya baru habes baca novel neh.. Slumdog Millionaire...
It was so inspiring sampaikan dalam masa 4 jam saya berjaya habeskan novel neh.. Tak sabar nak taw ending die...

Biar saya ringkaskan kesah novel neh.. Ia kesah hidup seorang remaja jalanan Ram Mohamed Thomas berlatar belakangkan kehidupan di India.. Why Ram Mohamed Thomas? You should read to know how he get this three religion name...Satu hari Ram ditangkap kerana disyaki menipu dalam kuiz realiti TV Who Will Win A Billion yang beliau sertai? Ram berjaya menjawab kesemua dua belas soklan dengan tepat, ia adalah keajaiban kerana Ram adalah seorang anak jalanan yang tidak pernah membaca suratkhabar mahupun ke sekolah, how he did it?

Bagi Ram kemenangan dalam kuiz tersebut adalah nasib.. Beliau bernasib baik kerana ditanya soalan yang diketahui jawapannya, walaupun mungkin soalan itu agak sukar bagi orang terpelajar, tetapi semua jawapan kepada soklan dalam kuiz tersebut die perolehi dari perjalanan hidup die bukan dari mana2 buku, jurnal ataw sekolah..Novel ini menceritakan kisah hidup Ram secara terperinci, pengalaman yang beliau lalui yang secara tak langsung berkaitan dengan soalan dalam kuiz tu..

Why I said it was so inspiring? Sebab kesah hidup Ram yang terlalu daif, gambaran kehidupan di Mumbai, Agra, Delhi yang terperinci sehingga saya dapat membayangkan macam mana situasi hidup kat sana, betapa sesak dan azabnya hidup di kawasan setinggan, betapa peritnya mencari sesuap nasi dan secebis kasih sayang untuk hidup tetapi Ram tak pernah putus asa dan tak pernah kalah dengan kedaifan hidup beliau..
Dia sentiasa melihat sesuatu yang terjadi dalam hidupnya dari sudut positif, isn't it great to have positive thinking like him?

Dari novel ini juga saya dapat mengetahui secara detail kesah di sebalik pembinaan Taj Mahal, kesah cinta di sebalik monumen yang agung itu.. Walaupun kisah tersebut hanya disampaikan dalam beberapa muka surat, bahasa yang digunakan tetap menyentap air mata saya neh untuk meleleh kuar.. Well, its all about sacrifice from a guy to the woman he love!

I really love the writting plot in this novel.. Sungguh menyentuh hingga ke dasar hati saya..
I recommend this book to who always love to read on inspire story...
Worth to read! Believe me...

Cete neh dah difilemkan tapi tak tengok lagi movie die..

2 comments :

  1. hehe wah teror la kejap je habes baca.. mmg comfirm best buku tu

    ReplyDelete
  2. me baru jer tengok trailerr dier sbb menang 8 anugerah oscar teww.. memang kelasss ghiteww

    psst. ceriter slumdog millionaire mengingatkan me waktu masuk kuiz tv tewww dulu dulu.. kena tengok movie nihhh.. ehehe

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails