Friday, February 13, 2009

Wisdom Tooth punye pasal!

Gigiku sakitttt.... Gigi geraham bongsu..

Dah lama dah sakit, start masa aku kat UKM lagi.. But sakit die on and off, but now sakit tuh dah menyerang kembali...Aku dah check ngan dentist masa kat UKM dulu, selepas melalui proses Xray all that, dentist identified wisdom tooth aku tuh takleh tumbuh normal, die tumbuh menyenget & sebelah lagi gigi tuh takleh tumbuh sebab ada tulang gusi aku menghalang gigi tuh untuk timbul... SCARYYYYYY ok! Tergamam seketika aku masa dengar penjelasan dentist neh..

Dentist adviced aku untuk cabut je gigi tuh, but it was not normal punyer proses cabut gigi.. Sebabkan kedudukan gigi aku tuh agak complicated, dentist tuh ngan muka selambe dok terangkan kat aku he need to do some minor operation to take the precious wisdom tooth out...

Hello lovely dentist, did u know when u explained it to me i was soooooo scared.. Better don't explained it at all, bcoz of ur explaination until now i tak pegi cabut lagi gigi tuh sebab takot.. More to phobia actually! Huhuhu kalau dah penakot tuh memang dengar cete je terus pikir memacam kan? Terus tahap phobia meningkat... Ngeee

The operation will look something like this based on the dentist explaination la kan, the dentist need to cut my gum sebab die nak take out the tooth yang tersembunyi kat dalam gusi tuh.. The tooth also will be cut into two, means yang di atas gusi dan di bawah gusi.. Yang di atas gusi tuh maybe nak take out die is not too complicated cuma proses nak potong gigi tuh je la.. Can U imagine?? Aku neh dah la imaginasi tinggi, dah memacam dok terbayang dalam paler otak aku neh... Nak guna ape die potong gigi tuh? Gergaji kecik?
OMG.... Mulut aku neh kecik je, segala perkakasan yang nak masuk dalam mulut aku tuh aku leh tengok sebab aku dalam keadaan sedar cuma bius gusi je, korang rasa aku sanggup ke???

For sure and 100% I will answer NO, I am not WILLING!!!

Actually, I pernah pegi balik to the dentist nak pegi cabut la kononnya.. But, once I entered the room, muka ku pucat lesi tanpa darah.. Tangan mengigil tahap parkison, sejuk macam iceberg dah kaki tangan neh.. And lastly, dentist tak nak buat operation tuh sebab tengok muka aku terlalu pucat, so die suh aku balik je.. Come back when I am prepared... Huhu sampai skang aku tak pegi...

Maybe next week aku akan pegi hospital, but I will ask the dentist to bius me until I sleep.. I am not willing to see all the special tools & events during my operation are on going...

But did u guys have hear anybody bius tido untuk cabut gigi geraham bongsu neh?

4 comments :

  1. first to komen~ haha
    cabut gg memang pengalaman yang menakutkan.. tapi amat menakutkan bila dibius.. haha pastu takde rasa da... cuma jgn la tgk alat2 dia udah le

    ReplyDelete
  2. sha tak suke dibius di gusi utk cabut gigi..kalo boleh nak dibius cinta jek nieh, jue! hahahha...

    ReplyDelete
  3. tkde la mcm ko imagine.aku pernah kena minor operate kt gigi.sakit sekojap je pastu ok dah smpai bile2.mn boleh tdo ms cbut gigi nt lagi sakit sebb doctor terpksa tahan bukak mulut ko instead of ko sndiri buka mulut dgn rela.klu tk nk tgk ko tutup je la mata.aku dulu usha mata doctor sebb doc tu hnsem huhu.sakit gigi antara skit YG plg SAKIT.kebal betul ko nk tahan sakit gigi lama2 heh..baik cabut je ju..

    ReplyDelete
  4. aku setuju dgn pendapat miss ima tu...
    aku pn penah gk wt minor operation utk cabut gigi bongsu tu...
    kes yg sm kot mcm ko...
    gigi tu tumbuh xnormal...
    menyenget cmner tah...
    sumer tu doc kater sebab rahang kecik...
    ms operation tu mmg doc xkan bg kiter tido...
    time operate tu jz rs ngilu2 je...
    xsakit pn cz ko akan rs kebas..terasa cm mulut kiter bengkak cm belon je...he3
    tp once ubat bius tu dh abis,akan terasa sakit sketla...tp xlame pn...yg penting kene mkn 1 ubat tu...dier nyer kuantiti 6biji sekaligus...insya allah sakit xlame...
    pd aku better la gi cabut terus gigi tu dr nk thn rs sakit gigi ni...
    lps cabut tuh insya allah ko xkan rs sakit dh...huhu

    sorryla cz terpanjang lk comment... ;p

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails