Tuesday, August 23, 2011

Resipi Ayam Malbari


Lai lai lai... Aku tahu dah hujung2 ramadhan ni sure ada yang malas masak la, yg tak tau nak masak apa la..

Meh aku share resipi.. Last week aku masak ayam malbari nie.. Resipi die kawan aku FAtimah Saiful yang bagi..

Memang sedap la, sahur kami siap makan cicah roti lagi.. Nyumss!

Okeh, sila lah salin ye..

Baham2 tok blend
1. Cili kering dalam sengenggam
2. Bawang besar sebiji
3. BAwang putih 1 labu
4. Halia sebesar ibu jari

Cara masak:

1. Ayam yang telah dipotong diletak dalam besen tok marinate
2. Tuang bahan yang dah blender tadi ke dalam besen ayam tadi
3. Then masukkan serbuk jintan manis, jintan putih dan lada hitam pastu gaulkan rata ngan ayam tadi.. ( Dalam kes aku, aku takde serbuk jintan2 ngan lada hitam tu so aku blender skali ngan bahan2 blender tu, ok jugak kot)
4. PAstu masukkan plak kicap manis dan ratakan lagi, agak2 la sampai warna merah kehitaman sket.
5. Pastu masuk dalam fridge dalam 2-3 jam biar meresap ramuan tadi ke dalam ayam tu.
6. PAstu panaskan kuali, letak minyak and tumis daun kari tok amek bau.. ( aku takde daun kari so aku letak daun limau purut haha derhaka resipi aku nie)
7. Pastu masukkan ayam tadi, sambil tu gaul2 la takut hangus di bawah.
8. Last skali masuk sos tomato...
9. Resipi ni takyah letak garam, gula, air asam or air sbb gabungan rempah2 tadi tu pun dah cukup rasa dan sedap.. Tapi kalau korang nak letak jugak boleh je..

Done! Memang enak dimakan tau.. hehehe boleh la korang try..



1 comment :

  1. kak jue mmg rajin masak ekk .. nmpk cam sedap je ayam tuh .. terliur sorg2 kt opis.. hehe

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails