Monday, September 3, 2012

tetamu pertama rumah kami

Raya ke 3 dari Perak kami balik ke Melaka. Melaka ni rumah nenek kepada arwah ayah aku. Walaupun Wan kami dah meninggal tapi ada makcik yang jagakan rumah pusaka. Memang kami dah jarang balik sejak arwah ayah meninggal tapi bila hari raya ni rasanya tak salah kita kunjung mengunjung ziarah macik pakcik seme. Mak ayah kami memang dah terapkan dari ekcik lagi, bila hari raya kene ziarah makcik pakcik seme. So sampai je Melaka, habes la seme rumah makcik pakcik kami pegi. 

Kat Melaka kami tido satu malam. Raya ke4 dah gerak balik KL. Singgah Pajam jap umah Pakcik aku. Lawa lawa sungguh rumah kat Pajam tapi jauh la plak dari KL. walaupun dah ada highway LEKAS, tetap jauh pada aku. Dari Pajam singgah Beranang, jumpa MIL. MIL nak balik Kluang aritu so jumpa la kali terakhir lagipun kami ni tak tentu ntah bila nak balik Kluang plak.

Sampai rumah macam biasa la, mendobi kain baju yang  5 hari. Aku memang pesen gini, kalau balik kampung 5 hari, 5 hari punya baju la aku angkut. Tak koser aku nak membasuh baju. Leceh plak rasa nak jemur, pastu kang baju banyakkkkkkk mesti ada yang tertinggal, tertukar la. So utk selamat, kain baju aku seme aku bawa balik basuh kat rumah. Senang cete.

Syawal ke-5 orang dah start keje tapi kami masih lagi cuti. Saja nak rehat kat rumah. So pagi tu gi pasar beli barang basah sesiap kot2 ada tetamu nak mai umah ke, senang la, bahan dah ada nak masak. Gi bank settlekan hutang, gaji plak kebetulan dah masuk. Then dapat SMS dari BFF, Fatimah kata nak raya rumah. Aku jawab datang aje la since aku pun memang ada kat rumah masa tu. So petang tu goreng kuew teow hidang kan kat tetamu. Kebetulan Azrin pun free. Azrin pun join la the team heheheh....

Inilah dia tetamu pertama rumah saya. Azrin and Fatimah. Oppsss tuan rumah tak pakai baju raya pun.... Baru lepas goreng kuew teow kekdahnya. Malas la nak tukar baju bagai....


No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails