Thursday, April 24, 2014

Solid Food Utk Sumayyah

Hari ni share solid food yg kita prepare tok HS. Alhamdulillah dr zaman Rayyan lagi, makanan anak2 mmg saya bekalkan, sepenat mana pun saya tetap akan usahakan utk buatkan makanan tok bekal anak2...

Sumayyah dah start makan since 5 bulan setengah, ada few veges and fruits yg saya dah introduce and she is ok with it. Antaranya labu, sweet potato, potato, carrot, epal, pisang, pir, broccolo, saderi, avocado hahaha banyak nyee hahaha saya memang follow veges and fruit chart tu tapi ada gak yg saya try and error, dalam chart maybe 8 bulan tp saya try bagi tengok ok, so terus proceed je... Ibu2 kat luar jangan tiru perangai saya ni tu hihi ni kes dah takde idea nk bagi makan apa,  Mayyah plak cepat muak kalau sama je menu so mama try je bg kalau tengok takde kembung, takde rashes so saya assume dia boleh maknan tu at that age....



Stok sayur mayur tok puri Mayyah, tok Rayyan sayur lain... Kalau ada option sayur yg organic memang saya akan beli yg organic... selalunya yg organic ni saya beli kat cold storage... Kalau Tesco ngn carrefour takde bahagian organic ni.....

Sayur macam labu, sweet potato and carrot ni saya akan buang kulit then steam kan... Kalau steam kita boleh kekalkan rasa manis tu, kalau rebus kurang sket.. Boleh jugak rebus tapi guna air skit tau....Epal pun boleh apply konsep yg sama....

Dah steam dah agak2 lembut, saya akan blender... Saya guna blender biasa je takde yg spesel for baby ke apa. Kebetulan hadiah kawen ritu dapat 3 biji blender, so satu sy guna tok blend cili, satu mmg khas tok bt puri and smoothies, satu lgi saya dah bg orang hihihi....



Bila dah blender saya akan masukkan dalam food cube macam kat bawah ni... So bila pagi senang keje saya, saya masak bubur nasi then agak2 bubur dah masak,  saya masukkan satu cube puri buah/sayur ni...

Puri ni saya akan frozenkan, malam sebelum tu saya akan defrost dlu. (Apply konsep yg sama macam saya manage frozen EB). So bila pagi puri dah tak keras kejung, boleh masukkan dalam bubur dan gaul rata....


Tang bubur nasi plak, if uols malas nak blender pepagi.. Uols boleh cuba try apa yg saya buat ni setiap wiken.

1. Amek beras perang dalam secawan rendam dalam 4 jam pastu basuh then toskan airnya.
2. Pastu sangaikan atas api perlahan, tujuan sangai ni nak keringkan beras yg dah dibasuh tadi... So takde la berkulat.....
3. Bila beras tu dah kering, boleh la blender kering.. So beras dah jadi halus mulus....
4. Bila beras dah halus gitu, pepagi nak masak amek je sesudu gitu masak dalam 20 minit... Bubur yg dah siap pun halus je, takyah blender dah... 

Senang keje pepagi... Bangun tido, masukkan beras sesudu dalam piuk, masukkan air, tenggek atas api... Pastu g la mandi, solat, setelkan susu seme... Nanti bubur dah masak, campakkan cube puri kacau sebati then pack dalam termal box utk bekal si kenit. Mudah je kan? Gitu la rutin setiap pagi saya, kadang buatkan bekal si Abang plak...

Setakat ni menu yg saya pernah try tok Mayyah

- Puri labu, carrot, sweet potato, epal, pir, pisang, avocado..
- Mixed puri labu+carot, epal+carot, avocado+carot, pir+epal, pir+carrot, carrot+labu, carrot+saderi...

Kalau avocado takyah blend pun if nak bg makan avocado saja, just lenyekkan then campur susu ibu... Kalau nk bt mixed puri avocado campur carrot baru blendkan bersama carrot....

Next month nak try menu lain plak tok Mayyah... Skang ni selalunya pagi Mayyah akan makan oat bersama fruit puri, lunch bubur ansi bersama vege puri....

Oat tu uols bolend blend halus dulu, tak payah basuh tau... Dah blend halus, pagi tu masak macam bubur nasi jugak, tak payah blend lagi dah...




No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails