Sunday, April 5, 2009

Improving myself..

Last week saya telah membeli dua buah buku yang amat bermakna dan berguna bagi saya..

First, buku neh bimbingan, penghayatan & kesempurnaan solat..


Actually, dah lama nak beli buku panduan solat yang lengkap neh cuma asyik la menangguh2 dengan alasan duit yang terhad.. Ceh, hampeh betoi saya neh kan?? Kali neh bonus dah masuk tanpa pikir panjang terus saya capai sebijik.. Buku neh sangat lengkap, memang membantu kiter untuk memperbaiki solat kita.. Selama neh memang saya telah dididik dan diajar dengan cara solat yang betul, tetapi ada juga perkara2 yang kekadang saya terlepas pandang, buku neh banyak membantu dan memperbetulkan apa yang mungkin salah yang telah saya praktikkan selama ini...


Satu lagi yang saya suka tentang buku ini, ianya mempunyai cara mengerjakan semua jenis solat, lengkap ngan gambar sekali memang takde masalah la nak membayangkan ape yang disampaikan... Termasuklah solat sunat nikah (ececeh, ni aje yang saya pikir skang), solat ketika takot, solat jamak, solat jenazah, solat sunat tahun baru dan memacam lagi.. Lengkap bukan?? Berserta gambar sebagai rujukan sekali.. Sangat menarik untuk dibaca dan dijadikan rujukan sekeluarga...

Hmm buku kedua ialah, Mushaf Tajwid..

Actually, saya nak beli tafsir Al-Quran.. Sejak nak kahwin neh, saya sentiasa berusaha mengubah diri saya untuk menjadi ke arah yang lebey baek.. Bukanlah selama ini saya tak baek, cuma saya ingin melengkapi diri saya dengan ilmu yang lebey lagi supaya nanti saya mampu menjadi contoh yang baek kepada anak2 saya kelak.. Selama neh, Al-Quran memang dibaca tapi tanpa memahami apa yang saya baca, apa gunanya kan? Jadi, saya membuat keputusan untuk membeli tafsir Al-Quran.. Yang lagi best, Mushaf Tajwid yang saya beli neh, bukan saja lengkap ngan tafsir tapi turut dilengkapi dengan cara2 bacaan Al-Quran yang betul dengan hukum tajwid nya sekali.. Setiap ayat yang perlu dibaca dengan hukum tajwid diwarnakan dengan warna tertentu supaya mudah kite bacakan berserta dengan hukumnya.. Sangat bagus bukan?


Contoh warna merah hukumnya mad wajib dibaca 6 harkat, warna biru wajib diidghamkan.. Hmm memula baca agak lambat jugaklah sebab dok pk2 warna merah ape, biru ape, hijau ape.. Tapi skang dah lancar, dah lekat dalam paler.. Saya lebey yakin ngan bacaan saya, saya berazam untuk khatam Al-Quran sekali lagi sebelum saya bernikah hujung tahun neh.. InsyaAllah... Tapi kali neh, saya ingin bukan sahaja khatam bacaan Al-Quran sahaja, kalau boleh saya ingin khatam dan pahamkan sekali makna ayat2 yang saya baca.. Doakan saya ye teman2...

Semoga ketenangan mengiringi kehidupan seharian saya....



4 comments :

  1. eh jue...tafsir with tajwid tu baper awk beli eh?

    ReplyDelete
  2. bgus kak..
    setiap mse dan saat..itulah yg kite perlukan..improvekn diri...
    semoga akk sntiasa tenang dan berbahagia...;)
    semoga di permudah kan urusan dan segala2nya....Aminn...;)

    ReplyDelete
  3. bagusla tuh jue..skang nieh dah ade dah quran dgn tulisan kaler (berpandukan tajwid). best gak...senang nak bace and sangat menarik...

    sha suke pendekatan jue nieh...(maybe sha pon kena ikut care jue)

    ReplyDelete
  4. mmg bagus buku nie..walupun kita dah tau..tp mana le tau ade kekurangan sana sini leh perbaiki lagik

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails