Wednesday, March 4, 2015

Activity yg boleh improve pre writting skill anak anak

Rayyan skang dah 4 tahun 5 bulan. Kalau ikotkan dah setahun Rayyan bersekolah. Actually saya takde la risau mulanya tapi bila tengok bebudak yg lain boleh pegang pensil dgn betol, risau plak nengok bila Rayyan pegang masih tak betol lg seacar teknikal.

Gugel around jumpa la info yg menarik utk saya kongsi dgn mommies seme.
Gambar bawah ni adalah bagaimana anak2 kita sepatutnya pegang pensil at their age.

Tapi ada yg boleh pegang pensil seawal usia 2 tahun, depend pd fine motor skill masing2. Keupayaan fine motor skill bergantung pd aktiviti yg dilakukan oleh anak2 kita.

Rayyan mmg agak manja, saya admit la kan.. HAHAHA makan pun bersuap sampai umor 3 tahun ya. Dan die pun mmg lambat achieve milstone be it merangkak, berjalan mmg agak lewat. Tp saya mak yg simple, mls nk runsing fikiran, takde masa nk compare anak saya ngan anak org lain, kids unique at their own way kan. Pada saya when he's ready, dia akan buat. Sama jugak kebolehan memegang pensil ni, saya taknak push sangat. Tiba masa nnt dia akan pandai adjust sendiri. Apa yg saya boleh bantu ialah buat aktiviti bersama dia yg boleh improve and trigger fine motor skill dia. Itu la yg saya buat. Main bersama, enjoy dan dalam masa yg sama trigger keupayaan fine motor skill.

Apa aktiviti yg mampu kita buat.

Ini lah dia aktivitinya.


Nak tahu lebih lanjut boleh ke link ni http://ellohello.com/is-your-child-using-the-pencil-correctly/


2 comments :

  1. Assalam jue,
    he3
    si fayyadh kalo tak silap dari memola dapat pegang pen dah tripod grip tu
    masatu rasanya umor 2th ++
    smapai laaaaa dok pegang camtu

    ReplyDelete
  2. yeah..tak payah push sgt jue....nanti dier akan buat biler dier dah bersedia

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails