Monday, March 6, 2017

Cahayamata yg ke3

Alhamdulillah, saya dah selamat melahirkan cahayamata ke 3. Cahaya mata suprise saya panggil hihihi. Actually due date sy ptt pada 8 Dec 2016. Tapi, seperti abang ngn kakak before this, saya mmg jenih bersalin awal. Takyah tunggu 40 weeks. Abang ngan kakak 38 weeks terus keluar dah. Alhamdulillah sihat sempurna. Jadi kali ni pn expect yg sama. Cuma waktu tu cakap ngn adik baby, tunggu abang konvo dulu sbb mama nk tengok abang konvo.

Bagus adik baby, sngat mendengar kata. Kami sempat la pergi konvo abang pd 20/11/2016. Adik baby lahir pada 21/11/2016, pukul 230 pagi dengan berat 3.1kg.

Kisah nya lepas g konvo kan saya ajak hasben jejalan MidV konon2 nk cepatkan beranak. Maklumlah saya dah MC seminggu lebey tapi idok beranak jugak hihi. EH doc bg mc tau sbb nk suh saya berehat.

Balik dr Midvalley, terus tidor sebab kepenatan kan dr pagi. Bangun ptg dalam kol 5, masak simple2 sbb lapar. Masa ni dah rasa sakit yg mild2 je, boleh senyum boleh gelak, boleh masak. Cakap ngn hasben perlu ke pergi hospital. Kitaorg decided tunggu pas Magrib, even sakit idak la terok pun cuma pikir kalau betul sakit nk bersalin naya plak klu tengah malam kang. Mana nk letak bebudak berdua ni. So baik g hospital tgk progress, kalau takde bukaan kita balik. If ada bukaan, duduk la wad.

Lepas mAgrib, sesiap pack baju bebudak nk hantar rumah opah. Call mak bitau nak hantar cucu2, mak tanya nk beranak dah ke, saya jawab tak tau lagi. Nak p cek je tengok sbb dah sakit sesikit.

Dah hantar bebudak, terus gerak g Al Islam Kg Baru, hosp yg sama saya lahirkan abang ngn kakak. Sampai2 terus g kaunter emergency cakap saya dah sakit. Nurse tengok due date, pastu tgk keadaan saya yg jalan rilek2 je, siap gelak lagi. Kompius muka nurse betul ke akak ni sakit hahaha. Siap tanya banyak kali betul ke sakit. Eh betul la dik oi, cuma takde la sakit sampai nk merangkak tu. Sakit anje2 je.

Nurse suh tunggu, sementara nak prepare utk check ctg etc.. Tak lama pas tu, nurse panggil utk cek ctg



Hai mesin  CTG, lama tak jumpa. Selamat bertemu kembali ^_____^

Cek CTG, doc kabo mmg ada mild contraction so doc bt la VE nk cek bukaan, ha kau dah 4cm rupanya. Akak leh rilek2 je berjalan sana sini.

SO nurse suh tunggu dlu sbb doc ada patient. Masa tu dah pukul 10. Kita pn rileks je la duduk kat wad. Masa tu bilik single takde kosong, so dok la wad yg 4 orang. Tepat kol 10, hasben kene halau takleh teman dah. Kalau single leh hasben tunggu. Tapi hasben tak balik pn, die lepak lobi tunggu sbb takot saya bersalin malam tu jugak, kang tak sempat lak nak sampai. Lagipun nurse kata saya kene masuk labor room dah ni, dah masuk labor room nnt hasben leh je teman.

So dia duduk la tunggu kat lobi sementara tu. Kat wad plak nurse bg ubat berak seme, suh saya makan, tukar baju, berak and siap2 nk masuk labor room.

Kol 12 mmacam tu saya masuk labor room, hasben pn naikla masa ni teman. Masa ni ada 2 patient yg dalam labor room lain yg tunggu masa utk bersalin jugak. So doc tak bg la saya drip atau induce apa2 ubat utk cepatkan bukaan takot kang nak bersalin serentak. Mesin CTG pn tak pasang sbb ingat full dilation lambat lagi, saya plak rileks2 dok gelak sembang jadi semua ingat bukaan saya masih 4.

Dalam labor room, takde bt apa pun. Buka Aps Quran dok recite surah Al-Harsy, surah Yusuf, Surah Maryam. Sesambil pn layan breathing. CTG pn takde jadik saya selesa utk bergerak2 ke kiri ke kanan. Drip pn takde, mmg free and  easy la.

Tetiba saya rasa macam eh nak terberak. Sy panggil la nurse cakap nk berak. Nurse datang tgk, bukaan dah full. Doc plak dalam OT sbb patient yg sorang tu kene emergency czer. Ha ini time la cabarannya, nurse suh tahan, nk tunggu doctor. Akak dah tak tertahan dah time tu. Mujur sekejap pastu doctor sampai.

Doctor suh push. Push ni pun cabaran gak, maklumler tak ckup napas. Sampai give up suh doc vacuum je, tapi doc taknak. Doc kata saya dah lalui semua natural kenapa nak vacuum. So pushhhhhhh aje la sekuek ati. Ntah push yg kali keberapa ntah PLUPPPPP kluar la seorang umat nabi.


Nah ini la puteri kedua kami, cahayamata ke 3.



Kelahiran yg suprise. Mama tak expect pn nk melalui kelahiran yg natural all the way. Tapi Allah bg peluang tu kat mama, takde epidural, takde induce, takde drip, takde CTG, takde painkiller. Haaaa memang suprise la. Baby bagi mama rasa macam mana sakitnya nak melahirkan, bagaimana rasa  tolakkan dari dalam, bagaimana rasa hangat kepala baby waktu nak keluar. Memang mama rasa sebijik2 sebijik benda2 tu semua. Cuma mama tak boleh nk bersalin free style je hehe kalau dibagi peluang nak gak bersalin ala2 crawling ke, gaya all four ke. Hihi 

Alhamdulillah. Syukur atas rahmatNya.




Lepas dah doctor dah bg tengok baby, siap sedia la utk jait. Cucuk skit painkileer proses jait pn stat. Masa ni hasben dah keluar dah, g tengok baby and azankan baby. Sy melayan je la doctor jait, jait kali ni tak banyak.

Lepas habis jait, time ni la baru rasa azabnya wei...Tak tau la, rasa beza sangat bersalin Sumayyah dulu dengan Wafiyyah.

Masa  Sumayyah lepas bersalin, saya boleh bangun sndiri dr katil labor room, duduk wheel chair, masuk wad  and mandi dan uruskan diri bersihkan darah2 semua bt sendiri.

Tapi kali ni, masa bersalin Wafiyyah. Nk bangun dr katil labor room tu berpapah, hasben kene dukung. Dr katil nk g toilet, hasben papah. Cuci, mandikan semua hasben yg buatkan. Saya duduk je tadah badan. Siyes teruk sangat condition amsa tu, rasa mcm eh dah lumpuh ke aku ni, kaki kebas semacam takleh nk angkat. 

Malam tu baby mmg saya minta duduk nuseri je, sbb lepas siap2kan saya dah mandi apa semua hasben kene balik, so saya mmg tak mampu nk bgn duduk angkat baby kalau baby nages nk susu jadi request nurse utk ambil baby letak nuseri.

Besok pagi pun, keadaan masih sama so tunggu hasben datang pg tu baru lah mandi and bersihkan badan..




Welcome to our little family sayang.


Sessi melekap bermula. Adik baby ni pandai sangat menyusu. Sua je, terus isap. Good good. Susu pn alhamdulillah ptg tu dah ada. Takde la baby kelaparan.



Pagi tu hasben dtg bawa abang, kakak ngn opah skali. Kakak Sumayyah kemain suka adik baby, asyik nak ciyom je.  Alhamdulillah dia takde dengki ke apa ngn adik.


Malam kedua tu saya dipindahkan ke single room so hasben leh tido skali malam tu. Jadik baby pn room in skali. hehe macam biasa la tugas ambil baby tu tugas hasben, saya cuma nyusukan je. Alhamdulillah malam baby tak meragam pun. Elok tido.


Hari ketiga tu kami dh leh balik dah hehehhe..


Baby dh smapai rumah dah.

BEgitu la kisah kelahiran cahaya mata ke 3 kami. Berbeza sangat keadaan mama masa bersalin kali kedua dan ketiga ni. Alhamdulillah semua dipermudahkan.


1 comment :

  1. alhamdulillah.. comeinya baby.. congrats dear & selamat berpantang!!

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails