Tuesday, May 15, 2012

Perjalanan Kami Ke ShenZhen, China

Adoi ni cete tahun lepas, bulan Dec aku gi ShenZhen China Bukan holiday tapi training
Giler lama entri ni dalam draft, tak publish pun.
Now, saja nak publish sbb ramai lak yg tanya camne ShenZhen.
Apa yg best.
Aku bukan la pergi holiday, tapi tetap terselit itenerary berjalan tu
Ate dah sampai negara orang, harus lah jalan walaupun tak pandai selok belok tempat tu..
Google maps ada. Hikhikhik..

Aku gi ShenZhen naik MAS, turun kat HongKong. 
Sebabnya MAS takde flight direct ShenZhen, Air Asia je ada.
So kalau korang malas nak transit, naik aje la MAS.
Aku ni terpaksa, company yang bayar so janganlah banyak songeh nak pilih2 pulak ye.
Leceh kalau turun HK, nama je sama China tapi imigresen lain2 tau.
Kene melalui 2 imigresen, dah la imigresen die hazabbb weiiiii..



Flight ada la selama 4 Jam lebey.
So kalau naik MAS memang dia akana provide ko food la kan.
Even dulu aku naik gi Terengganu yg 40 minit tu pun ada makanan hahaha
Kata dah bayar mahai, servis haruslah tip top

Sampai HK, dah ada kereta menanti kami. Total yang pergi 12 orang so ada 3 bijik SUV menunggu.
Kat sini drebar boleh jadi left handed, boleh jadi right handed jugak
So korang imagine la sendiri jalan die mcam mana.
Kalau aku dok sini, aku naik transport awam je kot.
Horror nak drive T___T



Kereta yg left handed Aku kagum sebntar.
Yang kelakar bila nak masuk imigresen, tol yang macam kaunter tu belah kanan.
So bila nak pass anything like document ke apa, orang dalam kaunter tu akan hulurkan jaring ala2 macam tangguk ikan tu tok driver ni pass any document 
Nak tergelak aku tengok masa tu.

Dari HK masuk ke ShenZhen tak lama, dekat je.
Dalam 1 jam drive.
Sampai hotel amsa tu dah pukul 1 lebey. Sejok sangat sebab kat sana tengah musim sejuk tapi takde salji.



Ni la hotel aku duduk.
Sorang satu bilik.
Masa ni takde nak pikir seram ke hape.
Tido aje la dengan lampu sume terpasang


The toilet.
Standard macam hotel biasa Selesa la pada aku
Takde la buruk sangat kan


Kat sana yang penting, dapatkan local simkad
Lagi murah. Local simkad ni korang leh access broadband so boleh la skype, hatsapp ke hape.
Oh FB kat China adalah diblock. Tak boleh access.
Tapi kalau dah nama network engineer tu, benda tu bukan masalah.
Kejap je aku leh settlekan.
So aku boleh akses FB dengan jayanya. HAHAHA tu salah satu cara nak communicate ngan suami jugak tu.


Ni adalah benda wajib aku bwa bila outstation, bantal Rayyan.
Pengubat rindu.
Masa gi China ni aku kurus lagi, now dah gemok.
So misi skang kuruskan balik badan seperti badan lepas pantang hari tu.


Ni la hotelnye dari luar.
Nnt will share tempat menarik di sana yang saya telah lawat.

4 comments :

  1. nanti continue lagi ye citer pasal shenzhen ni,suka baca citer jalan2

    ReplyDelete
  2. kite baru bajet2 nk g jenjalan china next yer hehehhe =P

    ReplyDelete
  3. seronok kerja jue..banyak jalan..peluang lawat negara orang..

    ReplyDelete
  4. Adoi xtahan part kena tingal anak tu sedihnye plg lm jah ngan mi 2 ari je tu pon asik tingat

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails