Wednesday, August 8, 2012

Raya oo Raya

Dah 13 hari puasa. Tapi kalau tanya persiapan raya kami, setakat ni untuk Rayyan alhamdulillah baju2 kasual like jeans, tshirt memang dah beli sikit2. Beli masa kat JPO aritu, and masa gi China ritu. Baju melayu plak opahnya dah belikan siap jahit lagi, sampin and songkok pun dah beli. Plan asal actually  tema kami kaler gold, tapi mak aku beli kain tok baju melayu cucunya kaler pepel. So pepel ler kami di pagi raya hikhikhik insyaallah....
Jimat duet, murah betol rezeki Rayyan, opahnya rajen belikan baju bagai. Yang latest capal pulak opahnya belikan. Untung lar rayyan!

Now tinggal nak beli kasut Rayyan, baju tshirt papa pun dah beli masa kat China ritu. Murah2 maa so baik beli kat sana.. Tinggal nak beli jeans ngan sandal papanye je....

Hikhik Baju mama? Haaaaa baju mamanye memang nan ado lagi. Plan nak pakai je dress poplook di pagi raya.. hikhik kebetulan ada dress kaler pepel yg belum pakai lagi. Aci tak? Ala ok je, sebab dress tu pun dah macam jubah dah aku nengok hikhikhik.. Belasah je la kan? Tak sempat dah nak beli kain jahit baju kurung dah, walaupun aku jahit sendiri je takpun mak jahitkan. Nak beli siap? Aku tak suka beli baju siap. Cerewet sikit aku ni bab baju kurung kalau beli siap, kang buntot tak muat baju muat. Buntot muat, baju plak menggelebeh. Maklumlah pembesaran lemak badan ni tak sekata T____T..... So maybe baju poplook itu la baju rayaku. Tinggal nak cari baju melayu papa kaler pepel.... Eh lupa, aku ada order baju kurung dr member aku kat butikniaterosa.com  so ada la baju raya aku cuma tema kaler dah lari.. Baju aku tu hitam+pink.. HAHA tak kesah la.. Janji pakai baju, sedondon ke tak tu belakang kira....

Kueh raya? Tahun ni aku ngan mak aku sepakat nak bt tart nenas aje. pastu ada order semperit kat kak long aku.. yang lain2 hidang kerepek aje la.. Ktorg ni jenis tak layan sangat biskut2 ni.. Rasa tepung aje, sama je rasanya. Kalau hubby die suka batang buruk, kuih veteren hahaha.. Kalau aku memang dari dulu gile tart nenas ngan choc chip. Tapi tahun ni malas nak bt choc chip. takde kudrat makcik haaaa....

Tahun ni tema raya kami adalah jimat cermat sebabnya insyaallah jika tiada aral melintang kami nak beli rumah tahun ni. Rumah showroom dah tengok, dah booking dengan developer and loan pun dah approved . Sebelum sign S&P memang kena korek segala saving yang ado for downpayment 10%. Almost 50K jugak la yg kami perlu korek untk downpayment, legal fee, stamping bagai .. Itu yang tema raya kami jadik jimat cermat huhuhu naseb ada anak. Kalau takde anak, memang kami berdua recycle je baju lama. Baju nikah muat lagi, haruslah kami sarung je baju nikah, feeling2 baru kahwin gitu....... Baju raya Rayyan pun naseb la dah beli awal2 aritu... Lega sikit rasa... Kalau tak,.......memang rasa tercirit gak nak korek duet dengan nak raya lagi ni. Pastu lagi best nak kene renew insurans kereta plak bulan 8 ni, betol2 2 hari sebelum raya insurans and roadtax mati. Memang terbaik!

Tapi takpe, saya yakin dengan rezeki Allah. Insyaallah, jika memang rezeki kami. Rumah tu tetap milik kami dan raya pun tetap raya.


4 comments :

  1. insyaallah ada rezeki tue nanti.. takper raya ala kadar.. raya tetao meriah jugak..
    kami lebih pada persedian nak sambut baby baru raya nie.. :)

    ReplyDelete
  2. jue sgt positif. suka baca entri2 dr jue. :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulilah semua dah settle.. tema kaler kita sama ler.. purple.. hehehe..

    ReplyDelete
  4. betoi betoi :) nasib baik, Jue and suami pandai berjimat di awal usia :) dapat buat macam2 terutama waktu emergency..tapi, betoi kata Jue, w/pun duit kita dah banyak habis, and bila time emergency nanti, tetiba nak guna duit, mesti Allah bantu dengan cara lain..Janji Allah tu :)

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails