Wednesday, April 22, 2015

Port Borong Barang Art Aktiviti Anak Anak

Wiken adalah masa yg anak2 tunggu sbb every wiken mmg saya khususkan hari bersama anak. Simple aktiviti je pun saya buat, gardening, basuh kereta/porch, kdg buat art, main watercolor. Yg penting wiken terisi dgn aktiviti ngn anak, tak kisah la duduk rumah pun yg penting kita make it fun.

Kat FB banyak kali saya post gambar, aktiviti ngn anak2, ramai yg bertanya kat mana saya dapatkan material utk bt aktiviti dgn anak2 tu. Saya p kedai murah2 je uols, Mr DIY je. Kat situ macam2 ada. DIY ni mmg kedai kegemaran saya sbb saya suka usha barang2 plastik die utk storage, lepas tu melarat naik tingkat atas tengok toys plak, eh murah2 dan ok la. Pastu melarat tengok bhgn art, terus dpt idea utk bt aktiviti dgn anak2.

Antara brg art yg sya sempat snap di DIY. Ada colorful ice cream stick, byk gunanya tu. Sy guna ice cream stick tu utk ajar Rayyan buat maths operasi tambah tolak. Mayyah lak guna ice cream stick tu utk sort based on color.


Yg ni drawing cloloring punya art. Ada yg sand art, ada yg guna glitters glue, ada yg tampal2.. Eh macam2 la kesimpulannya. Range harga dalam 80sen - RM2 gitu. Murah je kan?


Yang ni plak macam tampal2 buat topeng, latern, bt beg, mostly guna kain felt atau foam yg colorful tu. Benda dh siap kita cuma tinggal and gunting je. tak payah pk banyak hehehe budak2 pun boleh bt sendiri, kita cuma monitor je diaorg buat.


Yang ni plak sticker2.. Mmg macam2 jenis sticker. Mesti ramai tanya saya buat apa ngn sticker ni, selalunya sticker ni saya tampal kat reward chart. Reward chart yg ada kat rumah ni tok solat ngn wudhu. Ala saja seronok2 ngn bebudak, kalau solat on time, mama letak satu sticker gitu. Macam bg semangat la, tapi kene explen gak la ke diaorag solat sbb Allah bukan sbb sticker ye.



Bhgn ni mmg best gile. Sape ada anak gegel yg dah besar sikit mmg seronok la sini. ada banyak DIT gelang, headband, beg utk anak2 buat. dah la pinky2, glitter2, blink2. Eh memang cecomey la seme. Pakkal Mayyah kecik lagi je, tak sesuai sbb takot kang masuk mulut. So mama hanya pandang aje la area sini.



Utk adik, mama beli hewan ni hahaha murah je RM 5 ada 12 ekor, siap bunyik2 bila picit. hihihi...


Ni plak art utk abang, selalunya wiken saya buat 2-3 set je, yg lain simpan bt stok. Hari Jumaat mmg lepas habes keje saya terus singgah DIY g beli brg2 art ni seme so wiken dok umah boleh la buat sesama ngan anak2.



Adik dengan hewan peliharaannya hahahhaa



3 comments :

  1. nice sharing..dah tau mana nak cari, mmg tergerak nk tanya jue mana beli brg tu sume..heee

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails