Monday, February 18, 2013

Resipi: Ikan Patin Tempoyak

Kali ni ntah kali keberapa dah masak tempoyak ikan patin. Selalunya memang akan masak ikan patin yang jiran bagi. Jiran  ktorg kan orang pahang. Setiap kali balik kampung pasti ada buah tangan ikan patin sg pahang nie. Kalau harap ikan patin beli kat KL memang saya tak makan. Sbb bau tanah. Tak boleh lalu tekak ni. 

Kali ni meh saya share resipi. Hikhik ni copy gambo saya up kat  estagrem.... Memula up gambo gulai ikan patin, sekali ada yg wazzap minta resipi.. Terus rajen buat gaya gini.. Kihkih cute kan??



Gulai tempoyak ni tak semestinya applicable kat ikan patin je. Kalau ada ikan kembung yg fresh pun sedap jugak buat. Udang yang size XXL pun sedap gak.. Sebab manis2 udang kan....

Lagi sedap kalau letak cili padi bebanyak. Perghh pedas berapi tapi rasa tempoyak tu akan cover pedas tu..... Boleh try. Menu yang simple, takde santan.

Hurm kalau nak letak bunga kanatan pun oke, hari tu pernah try letak bunga kantan. Bau harum je.. Suke!


Ni la gulai ikan patin hasil air tangan saya.. Nyum nyummmmm... Maybe tak sesedap masakan asal Pahang tapi syukur lah saya mampu memasak utk keluarga saya makan. Itu yang lebey penting. T___T


1 comment :

  1. ayah sy kalo gulai tempoyak ikan patin dia xsuka diletak bahan2 lain mcm daun kesum, kantan or timun masak. sbb dia nk kan rasa patin pure. aduihh lecur air liur bila terbayangkan patin tempoyak

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails