Thursday, January 18, 2018

Trip Perth: Penggembaraan Kami Bermula

We only announce the trip to the kids bila lagi 2 hari nk fly, they got excited and bangun tido je keep asking, bila nak naik kapal terbang, bila nak pergi Paris, EH? hahahhah

Trip kami ni pada 17-24 October, sepanjang cuti Deepavali and extend 2 hari. Terpaksa la Rayyan ponteng sekolah 2 hari, mujur bkn minggu exam. Lepas ni nk beli tix flite mmg kene pastikan cuti sbb papa dah warning taknak anak dia ponteng sesuka hati : =(

Flight kami depart tgh malam pukul 12, mmg saja amek flite tgh malam supaya kanak2 semua tido lena. So ptg, dalam pukul 5 kami gerak dr rumah amek Uber je. Malas nk park and ride guna ERL sbb tambah tolak lebey kurang cost Uber, naik Uber lebih mudah dgn kanak2 sekalian. Remeber, make it easy bila travel dgn kids. Tak boleh nk berkira sangat terutama bab keselesaaan, if nak save bajet terpaksa tolerate keselesaan dan menyebabkan anak2 cranky dan moody, saya mmg pangkah awal2. Bior la keluar belanja skit, janji everyone happy.

This is our luggage, semua kami check in, saya beli luggage 40kg. Beg hijau mmg khas utk food. Bila balik kosong tapi isi barang sopim pulak hahahha. Beg orange, the large luggage mmg utk baju kami b5. Ada org terkejut sbb muat. Actually kene ada skill packing. Heheh sbb dah biasa travel, and I get used to the packing method.

Saya sesiap asingkan baju ikot hari and masukkan dalam vacum bag setiap hr pnya baju. Advantage nya, macam kes saya, duduk 2 homestay berbeza, tak perlu nk bongkar satu bag utk cr baju. Just keluarkan vacum bag utk hari terlibat je. Beg tak berkecah and baju pn senang nk organize.  Anak ramai wei, kene plan proper.

Pukul 5 lebey dari rumah naik Uber, almost pukul 7 gak sampai. So we went for Magrib then hantar bag untuk cargo check in. Then terus pergi jejalan kat area KLIA 2 tak lupa jugak isi perot kat KFC.

Kami melepak la sekitar KLIA ni dgn kekanak bagi derang berlari melompat biar penat nnt dlm flight biar seme pakat tido.

Sesiap pakaikan baju sejuk sbb kang dalam flight sure sejuk.

Masa ni tunggu boarding dah. Memasing cargas tapi syukur masuk je flight, take off terus semua lena ketiduran sampai la landed.

Masa dalam flight kene isi arrival form, dekat arrival form tu la kita kene declare semua barang yg kita bawa. Nak mudah declare je semua. Senang. Risiko kalau tak declare, bila sampai kat imi kene tahan nnt kene denda. Denda dia lagi mahal dr harga tix flight. Menages nak bayor.

Masa ni kami dah nak sampai. Sampai dalam kol 5 pagi gitu, sana kol 5 dah terang benderang mcm pukul 7. So Subuh mmg dalam flight. Korang kene tanya stewardness la dah masuk waktu ke belum.

Sampai je epot, terus queue utk check bag and cop pasport. Masa check bag akan ada anjing pengesan hidu bag kita. Masa ni kene cakap ke bebudak anjing tu nk hidu je, so jgn lari2. Stay je berdiri tegak. Alhamdulillah semua maknan yg kami bawa lepas, tak kene query pun.  Anjing pn takde tahan.

Saya tak amek gambar kat eport sbb bizi dgn budak2. sekejap nk kencing, kejap nk dukung, kejap kang suh tlg betulkan baju la. Haha tak sempat mama nk snap gambar. Papa mmg dah tugas hakiki handle Wafiyyah.

Lepas je setel urusan imi, sebelum amek kereta kami singgah ke booth Optus utk beli Simkad.. Simkad AUD 10 and stp hari AUD 2 akan di caj so top kene AUD14 la utk 7 hari, tapi sbb saya ada menyewa dgn Air BNB so ada promo masa tu, dia waivekan harga simkad. Just bayar AUD14 je.

Kami amat memerlukan data ni sbb kami tak sewa GPS dr kereta sewa, mmg nk guna Waze  atau Google Apps je. Beratur lama jugak nk beli simkad Optus ni sbb rata2 seme beli simkad ni tourist.

Dah selesai baru la keluar dr epot utk amek kereta sewa. Alhamdulillah kereta sewa dh menunggu kat luar. Dan kami terus bergerak ke destinasi kami.