Monday, June 21, 2010

Menu untuk Hari Bapa

Ahad hari tu kan Hari Bapa..

Saja la nak buat seprise celebrate sikit.. Eceh, aritu kan mothers day die dah beriya, so takkan fathers day aku nak bt bodoh plak kan..

So semalam masak la spesel sikit, maklumlah Isnin sampai Jumaat masak sempoi2 aje.. Hikhik..
Hari Sabtu aku dah siap2 gi pasar Pudu beli seminggu punye lauk pauk dan sayur .. Memang jimat la, dalam 40 hengget aku dapat beli macam2, kalau gi Tesco beli runcit2 ni memang membazir... Kalau makan kat luar hari2 lagilah mahai dah tu kebersihan tak tentu lagi... Dah lah aku ni hygiene freak..

Siap2 siang sume ikan ayam udang segala packing letak dalam freezer... Siap blender cili tok stok 2 minggu so balik keje nak masak senang la kan... Maklumlah takde maid, aku la tukang cuci, aku la tukang masak, aku la madam.. HAHAHA tapi aku sangat enjoy menjalankan tanggungjawab seorang isteri.. Pahala tu.. Memang la susah tapi bila ingat petua mak aku sebelum kawen dulu, nak tambat hati suami, tambat lah perot die dulu.. HAHAHA sila pikir camne nak tambat perot suami???

Adakah seperti menambat lembu??? Hehehe.. Takde la macam tu, maksudnye amek hati suami melalui masakan, melalui masakan tu suami akan sentiasa ingat dan rindu kat kiter.. Tak percaya?? Cuba la buat sebab saya dah melaluinye... HAHAHA.. Suami lebey prefer saya masak dari makan di luar.. Bukan jimat tapi taste is much different katanye, walau makan di restoran mahal sekali pun tak sama dengan masakan isteri yang disediakan dengan penuh kasih sayang.. Resipi utama di sini KASIH SAYANG & KEIKHLASAN.. Betol... Itulah saya pektikkan... Setiap kali masak untuk suami, selawat lah dan berdoa agar hati suami tetap pada kiter.. Berdoa agar kasih sayang makin mekar.. Insyaallah keikhlasan kiter menggembirakan hati suami akan dirahmati Allah..

Dah dah.. Dah melalut....

Pagi2 Ahad, punye la awal aku bangun tujuannye nak merebus tulang dan daging.. Sebab aku nak buat sup tulang...

Aku share lah resipi sup tulang ni ye

Bahan- bahan Sup Tulang Meletoppp (suka hati aku je bagi nama)

* Tulang lembu - jangan la ambil yang tulang aje, ambil la yang ada isi2 tu...
* Daging sikit
* Halia
* Kulit kayu manis
* Bunga cengkih
* Daun sup
* Daun Bawang
* Bawang goreng
* Cili Padi
* Perencah sup
* Daun saderi


Cara2 memasak

* Rebus tulang dan daging dengan api yang kecil sampai daging tu empuk lembut.
* Masukkan halia, kulit kayu manis, bunga cengkih, perencah sup.
* Agak2 daging dah lembut, masukkan lah garam secukup rasa.
* Masukkan daun sup, daun bawang dan bawang goreng.. Kalau nak masam2 sikit leh perah asam limau, nak pedas masuk cili padi potong.
* Dah siap..

** Aku buat sambal kicap, sebab la kick kalau ada sambal kicap...




Menu kedua sambal Udang takde petai... Kalau ada petai mesti lagi kick..


Bahan-bahan

* Udang
* Cili kering diblender ngan bawang
* Bawang dihiris


Cara masak

* Panaskan minyak, tumiskan cili.
* Masukkan udang tadi, tumis hingga masak dan garing.
* Masukkan bawang yang dihiris tadi dan gula garam secukup rasa.
* Siap!



Menu spesel adalah Strawberi Cheese Cake...

Cheese cake ni memang sedappppp... Yummyyy!!! Favorite husben ever after.....

Resipi aku dah pernah bagi kat blog nie, kene godek la cari under tagging resipi...


Kesimpulannye husben sangat suke, sampaikan semalam aku tak terkira bape kali die makan... Hikhikhik.. Rasa happy sangat bila husben makan dengan penuh selera hasil masakan aku, walaupun penat masak tapi berbaloi-baloi....

Dengan ini aku nak ucap kan hari bapa untuk husben saya, Mohammad Amirul Adlee papa-to-be, less than 4 months tittle papa tu akan dipegang..

I know u'll be a great father to our little precious..


Selamat Hari Bapa juga untuk ayah saya yang tersayang...

Mekaseh atas segala2nya, ur the best!


Dan untuk semua bapa-bapa....

Jadiklah pemimpin keluarga yang baik..

No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails