Monday, June 3, 2013

Check Up Week 20

Sabtu lepas gi check up... Ktorg memang g check setiap Sabtu, senang cete. Malas nak amek day off.. Peknen kali ni x g bukak buku merah pun, gamble je.... Malas betol nak p.. Bukan apa, ramai orang nak tunggu huhuhuhu... Nengok la kalau rajen, gi la minggu ni sebab plan nak cuti Khamis and Jumaat.. Nk buat appoinment dentist sekali... kehkeh.. Memang tetiap tahun g jumpa dentist tok cuci gigi, tahun ni kene buat cepat la, sbb hujung tahun dalam pantang... Selalunye buat hujung tahun aktiviti cuci gigi ni....

Minggu ni check up baby yang ke 20 minggu maknanye dah 5 bulan.... Cepat betol masa berlalu, takat ni muntah2 memang dah kurang... Seminggu tu ada la sekali dua je muntah... Tapi makan tetap memilih ye.. Dalam dok memilih makan tu berat dah naik 1.5kg.. Muahahha so now berat 59.5kg... Saya syak sebab susu la punca kenaikkan berat... Sejak dah kurang muntah ni, saya minum susu tapi susu fresh milk cap HL je perasa strawberry kihkih demand betol.. Siap perasa bagai... Susu tu je yg boleh telan, susu lain tak lalu.. Rasa lembu... So tetiap minggu akan restock susu HL fresh milk tu 3 kotak....

Masa tengok berat naik tu, doc dah senyum2 kambing agaknye nak tegur tapi awal2 saya dah bunyik, "doc saya ni baru baik alahan haha tu yg makan sampai naik tu".. Terus doc senyap.....

Pastu doc bagitau result darah seme, alhamdulillah takde kencing manis, Hb normal 12.9 tu... Rekod terbaik la... Dulu masa peknen Rayyan tetiap bulan la Hb low dr 9.... Memang kene marah aje la.. Pastu hari2 makan bayam, dah macam kambing... Orang kata makan hati tapi saya tak makan organ dalam sangat, kurang berminat la pulak, tu yg ganti bayam..... HIV pun xde...

Pastu tiba masa scan baby plak, kalau ikot cycle period due date 23/10/2013.. Tapi bila scan due date 24/10/2013.. So doc kata baby weight dan pembesaran on track.. Alhamdulillah, lega mama dengar.. Walaupun dalam cerewet makan, baby grow well... Tp scan ni bkn leh caya sangat kan? Estimation je.....
Pastu nampak la baby dalam posisi sujud, puas la doc dok tolak2 sbb nak tengok gender... Baby tak layan pun... Baby dok hisap jari la, menguap macam minum air la, doc siap bt lawak... "baby awak tengah breakfast ni minum milo" KAHKAHKAH time tu mmg nampak baby tengah nganga mulut hikhik so comeyyyyy la iyee tu!

Lama gak scan dekat 20 min sbb nk tolak baby bagi baby move kaki die nak tengok gender tapi baby tak layan.... Baby dok bergerak active, kejap tertonggeng, kejap isap jari, kejap ke depan kejap ke belakang tapi kaki tetapppppp kepit!!!!! Hoih sepraise betol baby kali ni tau...... Abg Rayyan dulu minggu 18 ke 20 dah tahu dah gender... Siap tunjuk terang terangan.... Lepas tu check up seterusnya memang asyik nampak aje roketnye tu..... Disebabkan baby kali ni pemalu, adakah baby GEGURL???????? Alahai kalau gegurl TERPAKSA lah mama gi shopping pinky pinky pulop :)

Tak kesah la gegurl ke boboi... Janji baby keluar sihat.... Doc tanya gak nak bersalin mana, hubby kata Pakar Al-Islam Kg Baru je... Lagipun saya dah biasa ngan gynae Dr Norlida tu, lemah lembut aje orangnye, Staff kat sana pun best and supportive.... Minggu ke 28 nnt baru saya start check up kat Al-Islam, so ada lagi 3 follow up la dengan klinik sekarang ni..... Berdebar plak bila hari makin dekat.... Now gigih belajar cara2 pernafasan hypno birthing, sbb ada baca teknik tu akan reduces the pain.. Honestly, saya dah lupa sakit contraction camne rasa.. Agaknye betol la kata org, sakit bersalin ni sakit yg boleh lupa :)

Maybe ada org pelik, dulu saya bersalin czer.. Celah mana pulak saya rasa contraction... Kekawan, kalau plan czer memang tak rasa contraction. Sbb ia plan, datang serah diri, cucuk epidural, terus msuk OT.
In my case, saya bukan plan czer tapi emergency czer.... Air ketuban pun dah pecah, seingat saya contraction sebelum air ketuban pecah tu ok lagi.. Saya boleh gelak ketawa ngan hubby lagi, buat lwak bodoh.

Sekali bila air ketuban saya pecah (pecah sendiri). Masya Allah... Masa tu la saya rasa contraction yg melampau.. Takleh nk descript, hanya yg dah melaluinye je la tahu... Cek bukaan takde lg, and heartbate baby drop..... Lepas 4 jam pun still gitu, heartbate makin drop. Tu yg emergency czer... Sempat la melalui 4 jam contraction cuma bab teran2 tu je la yg saya tak lalui.. :) Hope kali ni saya dapat melalui proses bersalin yg normal, takmo czer lagi dah.... Doakan ye kekawan!




3 comments :

  1. Jue contraction 4 jam..dina ni lagi lah 18 jam contraction last2 kena czer gak..=(

    ReplyDelete
  2. xcitednyaaaa.. harap2 baby gegirl ye.. semoga siht hendaknya.. xde plak kita terserempak kat riverside kan..

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails