Wednesday, June 19, 2013

Vitamin Bitamin Ibu Mandung



Actually kalau ikotkan saya memang jenis bukan makan ubat.. Bukan lah sebab saya anti ubatan, tapi mmg jenis malas telan pil beso2... Tu yg selalunya saya go for natural healing atau pun healing secara beransur sendiri....
Bila peknen ni memang banyak pemakanan saya yg berubah 360 degrees.. Haha ye la, bekerja kadang2 sampai miss waktu lunch.. Kadang2 bk penat sangat tertido terus.... Takot baby tak dapat zat yg cukup.... Masa 1st trisemester, asid folid langsung takleh telan sbb bau... Asal makan mesti muntah... So jalan penyelesaian nye saya banyaaaaakkk makan buah... hari2 mesti makan buah.. Baby kali ni pun nampaknye kemain suka makan buah.. kalau sehari tak dapat makan buah, payau rasa tekak...

Meh saya listkan bitamin extra yg saya amek dan amalkan sepanjang peknen ni....


1. Buah

Buah ni memang kene ada stok sentiasa dalam freezer, antara buah peberet masa peknen ni.. Buah tembikai, anggur ngan limau sunquick..... Wajib ada... Pastu Rayyan pun memang jenis suka makan buah, asal mama kopek je die pun join sekaki... Udahnye tiap minggu mesti kene restock...

2. Kismis ngan kekacang

Seperti ramai tahu, kismis kekacang ngan kurma ni maknan sunnah kan..... Tapi masa awal2 dulu kekacang  saya takleh makan sbb angin. Kalau makan perot rasa senak terus muntah... Skang ni baru boleh makan tu pun sikit.. Tapi kismis ngan kurma memang hari2 la makan... Stock sentiasa ada atas meja....

3. Jus delima.

Jus delima ni saya beli dr kedai arab... Jenama gulsan, ni memang pati delima betol.. Rasanya allah masam giler.. Tapi gigih la minum sesudu sehari, orang kata elok untuk rendahkan kolestrol dalam darah.. Lagipun delima kan memang elok, kalau dapat makan buahnye lagi bagus.. Tapi susah nk jumpe sbb kene tunggu musim baru banyak....

4. Oste (Kalsium)

Ibu mandung kan perlukan kalsium yg lebey... Saya memang jenis tak minum susu.. tak suka, kalau minum pun susu HL cepat habes la kan... So untuk bekalan kalsium yg cukup, kali ni saya amek Oste dari Shaklee... Saya memang dealer Shaklee, Oste ni memang terbukti bagus... So dah jadik ahli, baik beli je kan....

5. Omega (DHA)

Omega ni untuk  DHA bagi pembentukkan otak baby.. Masa Rayyan dulu saya amek NueroGain PB kali ni saja nak try Omega Shaklee, fungsi sama jugak DHA for brain.. Tanya doctor pun, doctor kata bagus.... So teruskan aje la.....

6. Obimin

Setakat ni saya masih makan Obimin yg klinik bagi sbb stok masih ada, bulan depan ingat nak tukar amek VitaLea shaklee.. VitaLea ni multi vitamin macam obimin jugak......

7. VCO

VCO tu saya beli dr tanamera... Kene start minum masa week 31 tapi saya tak guna tok minum pun... Saya guna tok sapu perineum, fungsinye melembutkan perineum bagi mengelakkan koyak... Ntah la, tak tau keberkesanannye.. Kita hanya berusaha kan... at least klu tak koyak teruk, kurang la sikit sakitnye....

Apapun, ikotla keperluan ibu2 yang lain..... Kalau jenis lalu makan and boleh makan apa saja, rasanya tak perlu makan vitamin tambahan.. Sebab apa kita makan tu dah ada vitaminnye... Saya ni jenis makan cerewet and makan tak tentu masa.. Tu yg perlu supplemen tambahan..


1 comment :

  1. saya ni memang susah nak telan ubat besar2 tu. tp masa early pregnancy beli la jugak set utk 1st trimester shaklee. alih2 sampai skang tak makan pon. huhuuh.. ubat klinik bagi boleh makan acid folic je.yg lain busukk

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails