Tuesday, December 23, 2014

Cara saya manage EBM masa travel oversea

Alhamdulillah dah setahun 2 bulan umor Sumayyah, masih lagi fully bf... Masa saya gi Macau ritu, mmg tinggalkan bekalan secukupnya.. Ada la bg susu formula tp die mmg rijek susu fm so sampai skang kira fully bf la... Masa kat Macau, malam mmg Mayyah tak minum susu langsung... Nages2 nk nenen, sanggup tak minum dr botol sbb nak nenen sudahnya tido dalam kelaparan dan pagi baru minum susu EBM tru botol.... 

Masa nk g Macau tu mmg agak risau, risau tak boleh bawa balik susu huhu.. Dulu masa gi China, nk bawa susu takleh, habes kene buang kat epot.. So kali ni mmg berdoa bebanyak harap dipermudahkan urusan nk bawa balik susu ni... Walaupun tak lama 5 hari je tapi sehari kalau 4x pam dah bape byk susu tu? huhuhu


Masa sampai hotel, 1st things sy cr freezer.. Alamak, dalam bilik takde freezer, ada chiller je... Call la front desk, time ni rs beruntung boleh converse in Mnadarin sbb susah tau kalau tak reti cakap bahasa diaorg ni, lain kita tanya kang lain die jawab...

Saya tanya macam mana nak frozenkan breastmilk, front desk suh sya interkom staff hotel bila nak store susu, nnt dia akan hantar org utk collect.... by end of day sy stay situ, saya boleh collect susu saya dr freezer...

Kat Macau saya pam 5x sehari, at the end of the day, sama ada malam atau pagi, saya akan call hotel staff utk collect susu... Sehari dalam 6-7 pack yg saya frozen kan... Saya siap pesan kan hotel staff utk positionkan liner susu saya secara baring gitu, so susu akan leper, senang la saya nak simpan dalam cooler bag and masuk dalam luggage masuk kargo bila balik Malaysia nnt...

Ms hari terkahir saya stay sebelum check out, saya gi collect susu saya.. Alhamdulillah semenya beku lagi.... So bermulalah cara nak packing susu... Since flight saya tak lama, dalam 4 jam je, tambah tolak masa nak boarding nk sampai rumah dalam 10jam so saya kene make sure susu tak cair sampai 80%....

Saya letak susu secara baring then lapiskan dengan cooler pack.. selang seli.... Then saya bungkus cooler bag dengan plastik sebab takot basah baju dalam luggage nnt.. lagipun nak amek sure air tak mengalir kluar or bocor ke apa...



Alhamdulillah, seme susu saya muat diisi dalam cooler bag ni, total susu saya simpan dalam 30-34 pack.. so susun molek2 dalam ni.. LEpas dah balut ngan plastik, saya bungkus ngan kain kasi kedap udara hahhaha saiko betol saya ni....

Cooler bag ni saya masukkan dalam luggage utk mask kargo tau... Kalau hand carry tak lepas ni, sbb cecair kan...


Sampai je KLIA 2, benda pertama saya buat bila dapat beg... Cek susu... Alhamdulillah, tak sampai 10% pun cair so seme susu saya boleh digunakan lagi hehhehe..

So kekawan sesape yg nak travel boleh la buat gini... Kalau dlu saya travel lagi lama almost 2w, saya bawa cooler coolman tu, besar and banyak boleh store.. Ni sbb 5 hari je so bawa cooler bag gini pn dah cukup.....

Gini la pengorbanan ibu nak susukan anak, leceh? Tapi berbaloi hehehhe... Semoga sumayyah dapat saya susukan sampai umo 2tahun insyaallah...


No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails