Tuesday, December 16, 2014

jejalan ke Paul of Saint Ruin, Macau

Masa kat Macau mmg agak limited sbb sy kene attend conferens dr pagi sampai petang, so masa last day before balik esoknya tu, saya decide nk ronda old city of Macau... Macau ni ada 2 tempat yg menarik kalau bandar yg saya stay ni, new city die.. Mmg moden, luxury and nampak macam Vegas la... Kalau old city die nampak historical gitu.. Sbbkan Macau ni dulu pernah dijajah oleh Portugis, most of building die mmg dipengaruhi oleh senibina portugis... hehe saya mmg minat tgk senibina, kalau jejalan negara lain selalu kagum2 tengok senibina yg lawa2 ni....

Tujuan saya g old city Macau ni sbb nk tengok senibina bangunan yg diaorg jaga tu la... Dr hotel saya kene amek free shuttle kat Hard Rock Hotel, saya kene jalan dari Sheraton ke Hard Rock... Bwh hotel hard rock ada tempat tunggu bus shuttle free ni... Hehe bila g negara org ni, pepandai la bawa diri, tengok map ke bertanya ke... Saya agak beruntung  sbb boleh commute in Mandarin, so mmg saya tak menghadapi banyak masalah bila travel ke negara komunis ni... Sbb yg susahnya, diaorg ni ramai yg tak paham english so even kita speak english pn macam anjing dgn kucing so kalau tahu mandarin mmg sangat membantu la....

Perkara 1st bila travel sndiri gini, kene amek map kat kaunter hotel.. Mana2 hotel mesti provide map utk tourist, amek map ni ok.. And pls amek no phone hotel, in case sesat leh call front desk ofis hehehe...

Ni la tempat tunggu bus....


Dah sampai bandar lama Macau, seee.... Lawa kan building die???? Rasa macam kat negara Europe kan???

Bagus sangat diaorg jaga bangunan diaorg ni....


Area sopim yg  meriah.. Ni seme bangunan lama... Nama jalan kat sini pun seme portugis punya nama, even signboard pun portugis ok...


Masa ni dah gelap dah, lalu sini nk g cari Paul of Saint Ruin one of must visit kalau datang Macau ni.... Kene mendaki sket la kalau nak ke sana...

Tapi takpe sepanjang jalan kedai, so leh cuci2 mata...


Ini lah yg saya nak tengok sangat, Paul of Saint Ruin.... Cantek kan? Actually gereja ni tapi senibina dia lawa... Mesti kang ada yg pelik nape nk ziarah gereja, its not about church agama etc.. Tapi tentang senibina dan keindahan.. Terpulang pd perspektif masing2...


Konon nak g dekat amek gamba tapi tak daya dah, berjalan dah heret kaki ni.... hehe pakai kasut dah selesa habes tapi lama dah kot berjalan.... Mmg kaki dah lenguh sangat....


Pastu kami mencari jalan pulang, sebelum tu sopim dulu sebenir2 utk opismate hehehe....Kami amek shuttle bus di tempat yg sama kami turun tadi... so senang la, jgn memandai g tunggu bus tempat lain plak...



Masa odw balik dr Hard Rock Ke Sheraton lalu akuarium ni.. teka apa saya nampakkk...


MERMAID......


Lawa sangat, terer sape yg buat trick gini...


Sampai hotel , kelaparan.. terus g makan kat indian cuisine kat level 3 hotel....


Beli nan cheese & chicken curry HKD 80 hahaha merasa la kan.. dok obersea gini la....


Alhamdulillah, bila saya dapat peluang travel gini byk membuka mata saya.... especially dalam keterbukaan saya menerima pendapat, melihat sesuatu dr sudut positive... Bnyk negara yg saya dah pegi, Cina, HK, Singapore, US, Brunei, Thai, Indon etc.. Banyak sangat pelajaran yg saya dapat... Di mana bila kita berada di kalangan minoriti islam, kita akan lebey appreciate apa yg kita ada, kemudahan yg kita ada di negara kita....

Kat Cina, saya pernah solat kat kaki lima je, huhuhu.. Kat sini, nah masjid merata2 tu pun kdg kosong sepi,,,, Kat Brunei, walaupun negara diaorg kaya, tp rakyat humble sangat and environment die sangat aman damai je rasa.... Pasal makan pn, memang kita ada tetapkan halal dan haram, kalau kat Mesia kita maybe akan tngok approval  JAKIM, tp kalau dah kat oversea cane? Masa tu la, keyakinan kita dalam hati bab halal dan haram ni kene kuat. Kita kene jadi particular apa kita makan, masa tu baru bersyukur... Syukur duduk dalam majoriti islam, xde masalah makan , malasa nak solat, masalah nak berpakaian mengikut landasan islam... Banyak menda saya belajar...

So my advise, kalau kekawan ada duet lebey, amek la masa utk melawat negara lain dan lihat ke dalam kehidupan kat sana.. Banyak yg kita kan belajar...  Tu je kehkehkeh.. 



2 comments :

  1. Best tau dpt travel even smbil bekerja kan..seronok je tgok..hehe

    ReplyDelete
  2. Assalam jue,
    waaaaaaaaaaaa...best jugak macau ni kan3

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails