Friday, April 6, 2012

Final say: "Saya terima pinangan kamu"

Remember my post last week? About me in dilemma? Today is the final day about my decision after dipinang orang. Eceh, ayat nak best aje. Yela, saya telah dipinang oleh seorang boss AGM untuk menjadi Manager dibawah beliau. In my company normally, the individual yang akan mencari post Manager ni and attend all the interview and the hassle process to be as Manager, but in my case I pulak yang dipinang dan di-proposed oleh big bos and the best thing is my interview session with the bosses is just a chit-chat session without any stress or knocking-head session in it. HAHAHA sangat suke sebab saya adalah sangat menyampah dengan sesi interview!

Bulan 8 ni genap la 5 tahun perkhidmatan saya di company ni. Just a blink of eyes, sudah 5 tahun rupanya. Kalau diputar balik masa, ketika hari pertama saya bekerja di sini, saya di tempatkan di bawah Project Management, tugas saya memastikan semua project cukup budget, ontime bla bla bla. Basically on managing the project itself end to end. Nampak macam mudah kan? Kamu salah sama sekali. Bekerja dengan company besar, deal with many people from different background, ada sales, ada strategy, ada implementer, ada procurement adalah memeningkan kepala. PR kene bagus. Budak fresh grad macam saya, perlu deal with pihak pengurusan atasan. What do you expect? Ketaq lutut ni. Sampai satu tahap nak call tanya progress project pun rasa macam nak terkecing, takut! But, there's a challenge for me, I built my strength, my confident, my networking here. I get to know with others staff, get along with them. Sebab pada saya bila kita baik dengan orang, takde masalah when comes one day kita nak minta tolong daripada diaorang. Saya menimba segala ilmu berkenaan project management and enhanced my PR skill and project based here for 2.5 years. And additional saya dapat travel all over Malaysia, Sabah, Sarawak and Brunei when I am involved with project management ni. Satu kelebihan yang berbaloi2 bagi saya!

Apabila saya berkahwin, saya bertukar ke division lain. Yang totally different working culture dari sebelum tu. Tujuan bertukar sebab nak beralih kepada technical more deep. Di tempat baru ni saya menghadapi challenge yang lain pulak, I must be technical competence within 3 months, kalau orang lain took a years, I must be competence enough  in 3 months je. Big challenge kan? Dengan perot memboyot, morning sickness for 5 months, saya gagahkan diri attend all the courses, ambil proffesional certification..... Sampaikan the lecturer pun cakap, anak yang dalam perot saya ketika tu sure bila keluar je pandai on networking and dont be surprise kalau pandai configure router jugak! T_______T
But again, alhamdulillah... Berkat usaha saya yang tak jemu belajar, google-ing, on-job-training, jalan yang nampak susah akhirnya berjaya saya lalui. Di sini, saya memang benar2 enhanced technical knowledge saya.  Nak kata terer tu takde la, tapi I know where's my level now.

After 2.5 years saya di tempat sekarang. Saya telah dipinang pulak untuk ke Division lain dan promoted as Manager. Yang paling menarik tertarik ditambah pulak allowance Specialist Scheme. Pada mula reluctant je nak terima. Sebab utama, jobscobe berbeza, plus I love my current job. But I believe, opportunity only come once, grab it or leave it. Memula, saya ingatkan mahu declined je. HAHAHA Actually the first time they offered me this post masa saya di China, during that time memang I declined without second thought, to me terlalu cepat untuk saya naik jadik Manager, takut I am not capable enough. But, bila offer yang sama datang buat kali kedua, buat saya terpikir. Adakah ini rezeki yang Allah dah tetapkan bagi saya? Sebab peluang ini datang 2 kali dalam masa tak sampai 6 bulan. Maybe ini adalah jalan Allah  untuk keluarga kecik kami menambah pendapatan keluarga, ye la dengan naik pangkat secara tak langsung gaji saya akan naik. Mungkin peluang ini memang milik saya dari awal cuma saya je yang melengahkan peluang tu T______T 

Saya minta diberi tempoh seminggu untuk menilai segala pro and cons keputusan saya kelak. Seminggu telah berlalu. After mendapat nasihat dari yang senior, peers dan rakan2. Akhirnya saya bulatkan hati untuk menerima pinangan tersebut. Setelah memberi kata putus, saya perlu melalui satu fasa penilaian oleh HR, tarikhnya akan ditetapkan kemudian. Saya berdoa agar rezeki itu milik saya. Harap HR akan memberi kelulusan bg proses naik pangkat itu, takut jugak direject since temph perkhidmatan saya baru 5 tahun, belum cukup matang kata orang. 

Amin.

Berakhir sudah kebuntuan otak saya, HAHAHA. Buntu ye otak untuk membuat keputusan. saya paling benci when comes to decision making, nak lagi about career, life or love punya decision. Eh susah tau! Tapi keputusan kali ni saya ambil setelah mengambil kira pandangan suami dan mak. Itulah yang paling penting, kalau dua insan tersebut memberi restu insyaallah jalan yang saya akan lalui lebih mudah. Saya percaya itu, doa ibu untuk anaknya, restu suami buat isterinya adalah intipati penting bagi menjamin kebahagian dunia dan akhirat saya. Kamu jugak harus percaya ok!

Terima kasih.

Buat kekawan twitter, kawan di UB yang memberi kata2 semangat. Kata2 dari kalian lah yang buat saya berfikir di mana kemampuan saya. Jika saya tidak layak mana mungkin saya dipinang, ye tak?

Thanks all. Semoga perjalanan saya selepas ini akan dipermudahkan dan semoga rezeki kami sekeluarga akan lebih berkat dan barakah. Saya juga mendoakan agar kalian turut dimurahkan rezeki.



9 comments :

  1. Tahniah Jue.....aku tau ko boleh buat.....
    toink toink toink.....dengar tak, tu bunyi tabik spring aku kat ko.....hehhehhehhe

    ReplyDelete
  2. Big congratulation...memang x semua org dapat peluang macam ni...insan2 terpilih jer yg akan melaluinya...anyway GOOD LUCK for future...

    ReplyDelete
  3. Tahniah Ju! Welcome to the high class world :D

    ReplyDelete
  4. all the juelee..
    one more thing...
    lepas ni klu ade anon yg kecoh2 lagi sibuk kate ko mcm2 bila ko publish citer2 ko tu..
    ko tepek je sebijik.
    semoga hidup ko diberkati dan dirahmati Allah selalu..
    *semunya ini rezeki anak..bakal ade anak2 lagi kah?!
    ahahha

    ReplyDelete
  5. Good! Keep up a good work!!!_kam

    ReplyDelete
  6. tahniah.. semoga berjaya dalam assestment... yeeeyyy.. ni rezeki anak.. mana tahu dapat double bonus tak lama lagi (dapat baby lagik)..

    ReplyDelete
  7. sempga dengan keputusan yg jue telah buat..allah permudahkan jalan untuk jue..amin..

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails