Thursday, July 11, 2013

Pengalaman berpuasa hari pertama

Ecewah.... Macam la sebelum ni tak pernah puasa... Sebenarnya ni la pengalaman saya puasa time peknen 6 bulan... Masa peknen Rayyan dulu puasa time 7 bulan.... 

Meh cete kisah puasa masa peknen Rayyan, memang badan saya cargas.. Takde masalah puasa, pulak tu masa tu saya duduk dengan mak.. Sbbnya arwah ayah meninggal 8 Ramadhan, lepas arwah meninggal terus saya ngn habi duduk rumah mak teman mak.. Adik2 yg lain seme kene balik universiti, kesian pulak kat mak klu duduk sorang2.. mesti sunyi, jadi kami berdua teman la mak... Sampai saya bersalin duduk kat rumah mak....

Memang takde masalah la kan, sbb sahur berbuka mak masak... Saya puasa dengan senang hati.. Tapi lepas 2 minggu puasa, saya gi check up... Doc tengok berat saya makin turun, hemoglobin darah pun turun.. jadi doc nasihatkan jangan puasa risau kesihatan saya... Dah la sebelum tu berat asyik turun je, bila baru nak naik.. Dah turun lagi muehehehhe.. So lepas jumpa doc memang terpaksa la saya puasa selang sehari.. Kiranya tak dapat la saya puasa penuh masa peknen Rayyan dulu.

Skang, kita cerita kisah puasa saya kali ni iaitu semalam. Kali ni puasa time saya 6 bulan... Agak mencabar kali ni sbb dengan si kenit Rayyan lagi. Dengan saya yg masih muntah2 tapi saya cuba jugak utk berpuasa... Setiap kali bulan pose, saya ngan suami memang  JARANG pergi param. Bukannye kami tak suka, tapi ntah la. Kadang2 masakan di param ni mengecewakan. kita dah la lapa kemain ni ha, bila dah azan, baru rasa sesuap adoiii fail betol... Kalau setakat masin ke hape, boleh tahan lagi.. Ni kalau kene lauk yg dah basi, boleh mengundang betol. Tak pasal2 kurang pahala puasa... Melainkan kalau saya dah biasa dengan tukang jual tu, dah tahu kuih muih die mmg sedap so mmg saya beli la.....

Maka, memang setiap kali bulan pose, saya masak utk juadah berbuka. Kalau pergi Param pun beli kuih atau murtabak. Tu pun beli tak banyak sbb tahu, lepas makan nasi, dah terawih apa seme memang tak lalu nak makan dah.. Mata pun dah kuyu sbb besoknye sahur kene bangun awal nak masak sahur pulak. Kalau beli banyak, ada kebarangkalian masuk tong sampah, membazir aje.

Macam semalam, saya habes keje 430, habi dah tunggu depan opis.. terus balik gi amek Rayyan.. Alhamdulillah masa tu saya masih bertenaga lagi hahahha.. lepas amek Rayyan terus balik rumah... Saya bukan taknak buka puasa kat rumah mak, tapi kesian lak mak kene masak banyak nnt dah la penat jaga Rayyan lagi so wiken je la buka rumah mak.... Sampai rumah dalam 530 terus bukak baju g dapor.

Menu semalam simple je, gulai udang campur petai dan sambal ikan.. memula nak tumis sayur kailan ikan masin tapi dah xlarat pulak rasa.. mengigil kaki ni nak berdiri lama kat dapor...

Setel menu utama, msak nasi, air panas, potong buah seme.. Lepas mandi konon nak solat Asar... Ha merasa la kepala pinar2 bila  angkat takbir, sudahnye terus solat duduk je, pestaim saya solat duduk sepanjang peknen ni.. memang tak terdaya sangat dah semalam.. masa tu baru pukul 615.. Adoi lama lagi waktu buka...

Last2 buka ekon, masuk bilik lelapkan mata kejap.. naseb la Rayyan pandai membawa diri.... Hehe bangun kol 715, tengok habi dah siap setting tempat makan lauk dah siap hidang... Hikhik Azan je terus capai air, actually semalam tu takde la rasa lapa, tapi rasa kering sangat huhu rasa kurang air....

Berbuka pun idak ler makan banyak sbb kalau makan banyak sangat perot rasa bloated sudahnye nnt muntah je, makan nasi sikit, kurma pastu makan buah tembikai yg banyaknye... Nikmat betol dapat tembikai sejuk2  hehehhe....

Pagi tadi, bgn sahur kol 430 tengok hujan.. Adoi hai malas betol nak bangun, rasa nak tarik selimut... Habi dah bangun dulu tolong masakkan nasi.. Habi memang jenis bangun awal, rajen beliau berqiamulai bagai masa bulan pose, kagum saya... Saya nak bangun kol 430 tu pun terpisat2 mata.....

Sahur Pagi tadi just perangatkan lauk je, since lauk semalam ada balance.. Saya makan sahur ala kadar lagipun mcam tak lalu sangat nak makan tapi paksa jugak la makan  sbb takot tak larat huhuhuhu...Lepas setel sahur, masak lauk Rayyan plak tok bekal lunch ngn bekpes kat umah opah.... Memang lepas subuh takde tido2 pun walaupun cuaca hujan lebat mmg sedap tido huhuhu... gitu la rutin harian sepanjang bulan puasa ni, harap Allah berikan saya kekuatan luarbiasa tok laksanakan tanggungjawab saya selain beribadah kepadaNya.....

So, macam mana puasa pertama korang???


1 comment :

  1. Gulai udang campur petai.. dengaq macam sedap..
    selalu tengok sambal udang petai :)

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails