Thursday, January 8, 2009

Luka tapi Hemophobia

Kaki ku luka..



Huhuhu...
Alkisahnya gini, masa kat lab aku tengok kerusi orang len sume best2, yang ada handle tangan siap leh sandar2 sume..
Kerusi aku kerusi lab bese yang hodoh tuh..
Yang duduk sakit pinggang tu..
Aku pun gigih la nak tukar kerusi yang selesa skek..
Tengah tarik2 kerusi, tetibe kerusi tuh terjatuh lah..
Ye la kat lantai penuh ngan segala wayar-kabel semua.. Tersangkut la roda kerusi tuh..
Dan terus la jatuh menghempap jari kakiku..
Waaaa.. Memula aku tak perasan la, aku ingat skek je..
Sekali tetibe tengok darah banyak..
Mula la episod ngeri hari ini..
Aku bukan leh tengok darah nie..
Mula la paler penin2. darah tetibe rasa cam membuak naik, nafas pun dah tak tentu hala..
Tu sebab la aku tak suke kalau aku terluka..
Tapi aku nie very careless, senang sangat terluka.. Huhuhu...
Cepat2 aku tekapkan luka tadi ngan tisu..
Aku tak tengok pun camne luka tuh..
Seram..

Dah terlanjur cakap pasal diri aku yang penakot darah nie biar lah aku cete skek..
Nama saitifik bagi orang yang fobia ngan darah ialah Hemophobia or Hemaphobia or Hematophobia..
Ermm aku perasan aku takot darah nie sejak satu kejadian kat umah aku..
Masa tu aku dalam tingkatan 1 kot, adek sepupu aku p maen rollerblade dalam umah..
Masa tuh kan zaman rollerblade sangat popular so parent aku belikan lah sepasang rollerblade tok aku..Warna purple lagi, aku sangat suke ok.. Tiap2 petang aku akan meluncur depan umah, masa tuh agak berlagak la skek maklumlah antara semua kekawan aku kat kawasan umah tuh aku sorang je ader rollerblade nie.. Hahaha..

Ok balik pada cete, adek sepupu aku nie datang dr kampung so sangat excited la nak maen, p maen dalam umah..
Taw la dalam umah ader almari la, kerusi, meja bagai..
Memula maen rollerblade tuh memang la payah nak imbangkan diri, so paler die tersandung la bucu almari..Waaahhh masa kejadian nie aku dalam bilek tengah stadi ok..
Ngee~~~ Rajen kan aku stadi?
So masa kejadian tuh aku tak nampak, mak aku terkejot la tengok darah keluar banyak dari kepala adek sepupu aku ni, mak aku dok la terjerit2 panggil aku..
Mak aku penakot skek kejadian camni..
Aku ingat ape hal lak mak aku terjerit2 panggil aku, keluar la aku dari bilek ngan poyo je..
Sekali dari pintu bilek aku nampak darah banyak giler kat lantai..
Hmmmm..
DANGG...
Terus pandangan aku gelap je... Tak nampak pape dah..
Rasanya korang dah leh agak ape jadi kat aku??
Aku PENGSAN weeeeee...
Huhuhu terpaksa lah mak aku panggil jiran tolong, seb bek jiran aku terer..
Die la cuci luka semua sebelum bawa p klinik jahit...
Bila aku sedar sume gelakkan aku..
Tak leh harap toi, nak harapkan aku, aku yang tumbang dulu..
Hahahaha...

Sejak hari tuh aku sedar kelemahan diri aku... DARAH merupakan musuh utama, kalau rasa nak gelap mata pehtu tumbang, sila lah tengok DARAH hahaha..
Dan mulai hari tuh aku batalkan cita2 aku nak jadik doktor pakar..
Ye la, tengok darah yang skek tuh pun aku dah OUT..
Kang tak pasal2 je kuar headline Harian Metro 'Doktor pitam di bilek pembedahan'
Hahaha.. tak payah pikir jauh, masa stadi medic tu pun belum tentu aku lulus praktikal kalau dah tengok darah pun takot...
So, terkubur la cita2 aku camtu je..
Jangan kata aku lemah semangat di sini ok..
Aku cuba, tapi bukan senang..
Orang yang tak mengalaminya mungkin tak paham situasi nie...
Walau sekuat mana pun aku cuba, aku tetap gagal mengatasi perasaan fobia tuh..
Hmm, mungkin bukan takdir aku tok jadi seorang doktor dan membantu pessakit yang memerlukan...
What ever it is, I already try my very best..
And I am very proud of what I am now..
Jangan tanya camne aku nak menghadapi waktu aku bersalin nnt dalam labour room..
Aku hanya mampu berdoa semoga Allah berikan aku kekuatan dan semangat je masa tuh...


5 comments :

  1. huhuhu
    akk takle tol tgk luka..
    ase meremang bulu roma huhuhuhu
    lenkali be carefull ye dear...

    ReplyDelete
  2. tengok je luka tu ..dah mcm seriau..mesti sakit..ltk ubat gamat

    ReplyDelete
  3. lain kali hati2 yek,
    tp bnda da jd kn..
    cian ko!!

    ReplyDelete
  4. kawan sy pon ade hemo ni jugak..dia pon akan tumbang bile nengok darah..so saya paham keadaan kamu camne..hehe

    tapi jgn putus asa!
    ade hikmah pada setiap yang berlakukan? mungkin kita tak nampak skrg :P

    careful tau! hehe jgn mencederakan diri lagik..haha

    ReplyDelete
  5. @_@

    seb baik la tak jadi doktor kang tak pasal2 je pesakit tu mati dalam keadaan gelak melampau kang

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails