Wednesday, January 7, 2009

Mari memasak bersama Chef JueLee

Hari nie sebabkan aku habes training awai, so sampai umah dalam 4:30 gitu la..
Heaven kan?
Masuk koi 9:30, koi 4:30 aku dah sampai umah..
Tapi otak bagai nak biol nak terima sume fakta yang di ajar...
Crash mind jadiknyer...

Sebabkan sampai awai, paler pun cam biol2 skek..
Pas je solat Asar, capai apron..
Moh kiter masak..
Hehehe so kang mak aku balik keje tak payah lah masak dah..
Kesian mak aku, balik keje lewat kene masak lagi...
Hee ye, saya seorang anak mithali...
Hahahahaha..
Eh emak yang cakap sendiri taw!

So, menu kiter arini ye tuan2 dan puan2...

Ayam masak sambal kicap

Bahan2nyer

Bahan A- di kisar guna blender
Cili kering
Bawang besar

Ayam
Bawang besar di hiris
Cili hijau dipotong
Kicap


1. Memula kunyitkan ayam.. Pehtu goreng ayam dulu sampai masak..
2. Setelah ayam goreng tadi masak, toskan minyak..
3. Panaskan minyak dan masukkan Bahan A yang dikisar tadi..
4. Biarkan sehingga sambal tersebut garing, garing di sini sehingga merah kehitam2an.. Kalau tak garing, tak kick..
5. Dah garing, masukkan kicap secukup rasa, jangan banyak sangat nanti masin lak..
Aku guna kicap manis kipas udang...
6. Masukkan bawang besar yang dihiris serta cili hijau tadi..
7. Masukkan ayam plak.. Kacau hingga sebati sambal tuh ngan ayam..

BEREH!!!!
Dijamin sodappp...
Mak aku kata aku paling terer masak menu nie, orang len masak memang tak jadik la..
Hahahaha...

Pehtu masak sayur lak...

Sayur sawi Jepun tumis

Bahan2nyer

Bawang dihiris halus
Bawang putih juga dihiris halus
Ikan bilis skek sebagai perencah
Sayur sawi Jepun dipotong.. Aku tak taw korang panggil sayur nie ape.. tapi aku panggil sawi Jepun... Sayur sawi yang pendek2 tuh..

1. Memula panaskan minyak..
2. Masukkan Bahan yang dihiris tadi serta perencah.. Kalau nak guna perencah udang ke ayam ok gak...
3. Pehtu masukkan sayur tadi..
4. Tambah air skek..
5. Masukkan garam secukup rasa..

SIAP!!!!

Hehehe senang je kan???

Udah, moh makan!

4 comments :

  1. juli weii....meleleh air liur aku nih nengok ayam masak kicap ko tuh..aku suka nih..tp aku suka tmbh lada itam.. nalaaa

    ReplyDelete
  2. cedapnye ayam tu huhuhuhu
    leh cuwik resepi ni la ihiks

    ReplyDelete
  3. sayur jepun tu panggil nye pak choi..ngehh memndai je aku.sedap digoreng tp klu dibuat lakna laaagi sodap!

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails