Friday, September 26, 2008

Proses claim for insurance

Hah sebabkan excident semalam, aku dah blaja cara-cara nak buat claim insurans.. Kalau tak, sampai mati pun aku tak taw camne nak buat claim..

Tok buat claim nie, uols kene agree both parties yang terlibat taw.. Cam aku, memang bertuah la.. Owner kete tuh semalam setuju nak claim third party, selalunya orang taknak claim insurans sebab lambat, tapi seb bek owner semalam tak kesah.. Die pun okay je, takde maki hamun aku sume.. Kalau both parties tak agree, ataw tan ngaku salah tuh la yang akan jadik masalah giler kat balai nanti.. Jadik buat repot pun akan amek masa yang lama, Sarjan pun akan jadik bosan ngan kes uols.. So better capai persetujuan before uols ke balai buat repot..

Sebabkan kejadian tuh berlaku di KL, so weols kene buat repot di balai polis trafik Jalan Bandar dekat Petaling Street tu ye.. Encit Lee la yang sedia menemani aku saat2 camni, kalau tak musti aku mati akal gak.. Thanksss sayang!!! I lovee you more for that! 

Aku tunggu owner tuh kat sana & together-gether la kami masuk tok buat repot.. Okay, memula masuk, uols kene isi borang.. Pehtu antar la borang tuh kat Konstabel yang jaga kaunter tuh.. Pehtu uols leh la tunggu die panggil nama uols.. Sambil tuh uols leh la pikir ayat2 yang best untuk dikarang buat repot kat komputer nanti.

Dalam 15minit pehtu, die panggil nama aku and aku kene la stat taip repot tapi Konstabel tuh baek giler, die lak yang tolong aku taipkkan.. Agaknye die tengok aku cam terkebil-kebil blur je cam tak taw nak taip apa.. hehehe.. Dah siap wat repot, aku kene p jumpa Sarjan lak... Owhh owner kete yang aku langgar tuh pun kene buat proses yang sama gak cam aku taw walaupun die nak claim insurans aku..

Masa jumpa Sarjan aku terangkan la secara details, Sarjan tuh pun  pelik camne kete aku leh mengundur, aku pun cete la dengan bersungguh2 siap guna pen atas meje Sarjan tuh lagi tok tunjukkan camne keadaan kete aku ngan kete orang yang aku hentam tuh, siap bunyikkk DUMMMMMM yang kuat tuh aku buat gakk... Seb bek Sarjan tuh okay tak garang la walaupun misainyer agak menakotkan aku pada awainya.... Die pun tanya gak nape aku tak lari je.. Hmm ikot logik memang boley, tapi salah aku.. Kang kalau aku lari seumur idop aku terkenang2 je... Huhuhu.. Tapi Sarjan tuh puji la ngan sikap aku yang satu nie hehehe walaupun puji saman tetap kuar.. Salah aku kan? Jadik mendapat la aku saman sedas...

Pas Sarjan dah tulis repot, aku p boli lak repot tuh dengan harga 4hengget.. Repot tuh kene ada tok uols buat claims insurans nanti.. Pehtu kene amek gambo plak.. Gambo ni pun penting tok claim nantik...

Dah settle hal kat balai, aku p worksyop panel Perodua kat Ampang.. Just nak check tok pastikan kete aku leh jalan tok balik kampung sebab nak repair skang memang tak sempat.. Agen claim tuh pun cakap pas raya..

Mekanik tuh cakap absober kete aku senget skek kene tukar.. Patut la aku bawa kete  pas xcident tu aku rasa aligment stereng aku cam lari je.. So pasni aku takleh la bawa laju dah, bawa ala2 60/80km sejam je la... Huhu takpe la, janji selamat sampai kampung.. Aku siap2 isi borang claims sume kat worksyop tuh, pas raya aku hantar kete aku p worksyop tuh balik tok repair apa yang patut.. 2minggu kete aku akan tersadai kat situ.. So 2minggu la aku akan nek LRT ke opis.. Heheh tapi Encit Lee kata die sanggup nak hantar aku 2minggu tuh... Owhhhhhh leganya aku rasa... Tak sanggup aku nak berhimpit....

Tuh je la pelajaran dari kisah eksiden aku kali nie.. Hmmm manusia nie blaja dari pengalaman kan? Sangat berbeza dengar pengalaman orang dan benda yang kiter alami sendiri... Walaupun benda yang jadik nie hampir buat aku sesak napas, sesak poket, tapi pengajaran yang aku dapat sangat bermakna...

Yang pasti tahun depan mesti insurans aku tak kurang, mungkin sama je ngan tahun nie ataw lagik mahalll.. Sape tahu??? Leh bagitau tak camne insurans aku dikira tahun depan....



2 comments :

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails