Sunday, January 25, 2009

Perlu ke SEBAB?


Ada seorang kawan pelik, kenape begitu cepat saya ingin menamatkan zaman bujang trang tang tang saya.. Hmmm, soklan yang agak mencabar minda tapi jawapannya sungguh mudah..

'Saya rasa saya telah bersedia untuk berkongsi kehidupan saya dengan lelaki yang saya cintai'

Ohhh kawan saya nie kawen muda jugak lagi muda umo die dari saya ketika die kawen, tapi jodoh tak panjang... Ok tak mo cete pasal orang, yang pasti saya kesian dengan dia ibu tunggal beranak satu..

Mungkin tak puas hati ngan jawapan saya.. Dia tanya saya balik apa makna cinta bagi saya.. Dan macam mana saya boleh yakin saya cintakan bakal suami saya..

Kalau minta saya berikan 100 sebab pun, saya mampu berikan..
Tetapi bukankah cinta itu tak bersebab?
Perlu ke sebab untuk kiter mencintai seseorang?

Sebelum saya buat keputusan untuk menerima Encit Lee sebagai pasangan hidup saya, saya telah berusaha sehabes mungkin agar pilihan saya tepat..
Solat istikarah!
Bukankah jodoh itu urusan Allah, Allah lebey mengetahui apa yang terbaek buat kiter.. Syukur, saya mendapat petunjuk selepas beberapa malam menunaikan solat Istikarah..

Tapi selepas itu saya tanya plak hati saya, perkahwinan bukan setakat cinta sahaja tetapi ia adalah perkongsian hidup antara dua orang yang berasal dari dua latar belakang keluarga yang berbeza.. Perkongsian fizikal, emosi... Sekali kiter melangkah ke alam perkahwinan, kiter tak mampu berundur lagi.. Setelah tittle bujang kiter tinggalkan tak mungkin ia jadi milik kiter lagi.. Sekali pun perkahwinan gagal, tittle duda/janda yang kiter dapat, takde bujang lagi dah.... Betoi kan?

Bile saya tenung muka Encit Lee, sesaat hati saya berdetik.. Mampukah saya sebagai seorang isteri nanti menjaga segala urusan makan minum dan pakai die dengan seikhlas hati? Bolehkah saya memberikan kegembiraan & kebahagiaan pada dia? Bukankah syurga bagi seorang isteri itu terletak pada keredhaan suami?

Sekiranya ditakdirkan satu hari nanti Allah uji hubungan kami, Encit Lee mungkin tak berupaya dari segi fizikal, tabah kah saya untuk menjaga die nanti? Setiakah saya untuk terus berada di sisi dia? Hmmmm, agak lama jugak saya terpikir di situ..

Percaya ataw tidak hati saya menyatakan sanggup.. Sanggup menerima dia walau ape jua kekurangan yang mungkin akan kami hadapi di masa depan.. Saya sanggup berada di sisi dia sama ada susah ataw senang.. Dari situ saya yakin, hati saya ikhlas cintakan dia..

Ye, mungkin ada yang akan cakap cinta itu buta.. Cinta itu mungkin telah menghilangkan sikap rasional saya.. Tapi saya tidak buta di sini, saya tidak buta sebab saya nampak perasaan tulus dia menyayangi saya... Di sini saya belajar menilai menerusi mata hati.. Mata hati tak pernah menipu kita, pandangan mata kasar je yang sering menipu dan memanipulasi fikiran kiter...
Tidak akan ada lelaki laen (selain famili la di sini) yang mampu menyayangi saya dan menerima kekurangan diri saya seperti dia.. Encit Lee menerima saya seadanya, sama ada sifat positif ataw negatif saya... Saya tak perlu menjadi orang laen untuk disayangi oleh Encit Lee..

Saya tidak perlu mempunyai wajah secantek Siti Nurhaliza untuk disayangi oleh dia..
Saya tidak perlu mempunyai kulit putih melepak untuk dirindui oleh dia..
Saya tidak perlu menjadi selembut Erra Fazira untuk bertakhta di hati dia..
Saya tidak perlu pandai memasak kari untuk berada di samping dia..

Saya mempunyai banyak sifat yang ntah ape2 & pelik tetapi Encit Lee tetap menerima diri saya seadanya... Itu yang menjadikan hubungan kami lebey indah, kami saling melengkapi kekurangan-kelebihan yang kami berdua miliki..

Saya adalah seorang yang banyak cakap, dan dia sedia mendengar.. Bukankah kami saling melengkapi?
Encit Lee penuh dengan sikap humor, saya pula orang yang serius.. Bukankah itu menjadikan hidup kami lebey ceria?
Saya seorang yang cuai, dia seorang yang sangat careful.. Bukankah itu menjadikan saya lebey dilindungi?
Hmmm dan banyak lagi, tetapi kami tak pernah menjadikan alasan perbezaan sebagai penghalang hubungan kami..

Yang pasti saya tidak perlukan sebab untuk menyintai bakal suami saya.. Kerana 'sebab' yang saya cipta untuk itu mungkin bersifat sementara.. Bagi saya, apabila lafaz akad selamat dia lafazkan, saya adalah milik dia yang sah.. Dan dia adalah orang yang perlu saya taati sepanjang hidup saya demi mendapat keredhaan Allah dunia & akhirat..

Itu sudah cukup untuk dijadikan sebab untuk saya setia mencintai die seumur hidup saya.....

Nape entri kali nie romantik semacam je eh???

9 comments :

  1. best nyer entry nie..
    kwn akk bertnye pasal cinta hati akk tu bkannye ape..mcm dye dh xpecaye dgn cinta..sbb cintanya ke berpenghujung...tahniah kak.. kerana memiliki lelaki yg setia mencintai akk selamanya... betul tu kak.. pasangan kita msti la dpt menerima segala pakej yg kita ada.. alangkah bahagia nya hidup ini apabila di kurniakan insan yg ingin sehidup semati dgn kita.. smg bhgia kak! AMINN...

    ReplyDelete
  2. Couldnt agree more with u...u r absolutely rite..sometimes we juz know what to do, whom to be with at the rite time, at the right place...Jodoh Adalah Rahsia Allah..so kita kena percaya dan redha akan qadha dan qadar Nya..Semoga Cik Juelee kita bahagia hingga akhir hayat bersama encit Lee tercinta :)

    ReplyDelete
  3. wah nape sejak akhir2 ni byk memuji i ni... adakah kerana mau hadiah birthday yang special tahun ni wahahha

    ReplyDelete
  4. perghh
    mnyentuh jiwa raga
    hmm
    insyaALLAH
    smga pilihan tu mjadi pilihan yg tepat

    amin

    ReplyDelete
  5. jue, topic ni sgt2 subjektif...

    i nak komen kat perbezaan tu, kalau nak cari org yg sangat sama dengan kita mana nak cari.. bukan ada jual kat pasar kan, bezanya kita sume supaya kita saling melengkapkan, kurang kita dia fill, kurang dia kita fill.. so jadi perfect...

    i pun dgn bf sgt2 beda.. :) terbalik ngan u, i sangat kelakar, dia sangat serius.. so i suka sgt buat dia gelak... sama la mcm encit lee u tu nak bg u jgn serius sangat.. ;)

    ReplyDelete
  6. seroja: Amin... thanks dik.. kiter kene terima seadanya pasangan kiter nie, kalau nak suh ubah jadik cam ape kiter nak memang hikpokrit la tuh.. lelama die pun larikkksss..hehehe

    nina: thanks nina.. U pun semoga berbahagia ngan bakal suami u... heheh

    hangjebat: huhuhu mane ade.... bday sendiri pun dah hamper lupe neh..

    enchek kamera: ehhh sila jangan leleh di sini ye.. kehkehkeh amin.. semoga pilihan saya itu tepat...

    nurulhuda: heheh kiranya u nie ade sifat2 encit lee lah eh? hahah memang la perbezaan itu yang melengkapi, kalau dua2 serius je mau jadi cam kem tentera lak rumahtangga nanti hahahha...

    ReplyDelete
  7. tetibe je jue emo dlm hal begini...hiks...aku hampir bersetuju dgn en. lee..cik jue ni nak adiah beday special nih...haha.. sejak bila pulak aku sependapat dgn en lee..??

    ReplyDelete
  8. dear jue,

    sha yakin jue leh jd wife yg baik! dun worry...
    org kate kan jue...bile dah sampai seru, kite kawan. kawen tuh macam ilham gak jue...kalo terdetik di ati, kawen la...and dlm kes jue nieh sha rase jue tak buta cinta la:D

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails