Wednesday, October 17, 2012

Journey To Langkawi

Alhamdulillah tamat sudah holiday ke Langkawi kami bersama keluarga. Kami ke Langkawi kali ni naik flight, macam bese la beli time promo AA. Ingat lagi, masa nak beli tix ni aku kat China tengah kursus. Bulan 12 tahun lepas. Masa nak confirm booking mcam2 masalah la timbul. Last2 skali mintak tolong BFF. BFF buat sekali je terus dapat. Agaknya Allah permudahkan sebab mmg niat nak bawa mak jejalan ke Langkawi. Thanks to BFF, Fatimah! Lebiu....

Secara jujur, Langkawi ni takde dalam list destinasi percutian aku ngan hubby. Tak tau nape ktorg macam takde hati sangat nak p. Yang ada dalam list, Sabah, Terengganu, Hong Kong, USS. HAHAHA Bukan pe, dulu aku pernah gi Langkawi masa tu sekolah lagi wah punye la dah lama hahah, macam tak byk ektibiti boleh buat. Nak gi snokelling, pulau die tak macam Sabah. Tapi itu pendapat sebelum pergi. Nanti dengar plak pendapat setelah balik dr Langkawi :)

Harga tix flight utk 7 orang hanya RM306.40. Masa booking ni hanya amek luggage 20kg pergi dan balik. Tapid seminggu sebelum pergi, aku add extra luggage, tanbahan 20kg pergi and 40kg lagi utk balik. Sbb takot mak aku nak shopping. So kene caj extra lagi RM90. Maka total tix flight adalah RM396.40. Yang ni utk 7 orang, adik aku ada 3orangg, mak, me and hubby and Rayyan. Since Rayyan dah 2 tahun so dapat la rege tix promo. Pada aku berbaloi la. Lagipun kalau naik kete kesian plak mak aku penat, letih dok dalam kete lelama. Orang tua kan biasa gitu. Travel jauh bukan larat sangat.

Flight pergi adalah pada pukul 315 petang. Kami decide tinggalkan kete kat opis hubby, opis hubby betol2 berdepan ngan stesen LRT. So kami naik LRT STAR and transit PUTRA utk ke KL Central. Dari KL Central amek bus gi LCCT. Jauh kan perjalanan? Mak ngan adik2 aku gerak dri rumah naik cab je, terus KL Central. Ktorg jumpa kat tempat bus. Aku ngn hubby memang gini, tak suka nak susahkan orang suh antar, amek bagai.. Ingat kau boss? Hahahaha. Padahal ada je kekawan die kat opis tu leh tolong hantar, tapi kami memang jenis suka usaha sendiri. selagi mampu, buat la sendiri. Takmo asyik nak senang aje.... T___T

Rayyan la orang paling happy aritu sebab dapat naik train buat pertama kalinya. Selama ni kalau nampak train dalam kereta riuh mulut die jerit "train, Train" .. Kali ni dapat merasa sendiri naik train. Gambar di bawah Rayyan sedang tunggu train, kemain tak sabar lagi die. Bila dapat masuk train, gelak besar die.. Hehehe..

Sampai LCCT awal, sbb ktorg amek bus dr KL sentral kol 12, so sampai kol 1 terus gi check in luggage then makan2 kat McD. Kasi kenyang perot dulu apa2 hal...

Kali ni kali kedua Rayyan naik "plane" hikhik Rayyan panggil kapal terbang "plane"... Masa pestaim naik dulu gi Mabul.. Tapi masa tu rayyan baru setahun, tak berapa pandai lagi. Skang tanya je nama vehicle, kompem boleh jawab punya lah...

So naik flight kali ni memang riuh dengar suara die.. Kejap2 kang.. Plane.. Kejap kang die dok sebut lagi, Plane.. Ades penat mama melayan.. Pastu kang sebok nak pakai tali pinggan tapi sebok nak tengok luar jugak T___T

Sampai je Langkawi, terus sebey kete sewa. Ktorg memang tak sewa dari KL. Sbb tau kat epot bersepah kete sewa. Pilih je. Memang banyak, kalau yang ni offer sewa mahai, carik kete sewa lain. Since ktorg ramai so kene sewa MPV la. Oh ye, adik aku ada sorang tak dapat ikot sbb tengah exam HAHAHA.. so tinggallah beliau!

Dah puas nego kete sewa kat epot, dapatlah ktorg sewa Avanza dengan rege RM240 4hari 3malam.. Tu lah rege paling murah aku dapat. Kira muat2 la utk kami dewasa 5 orang dan si kenit yg active nie....
Dapat kete terus lah gi jalan cari hotel. Hanya berpandukan map yang dapat kat epot. Langkawi ni senang je, kalau follow map die memang sampai la tempat di tuju. Hotel aku dah booking awal2. Booking hotel Seri Intan Resort, sebelah Awana Poto Malai, betol2 tepi pantai area Pantai Cenang.

Sebabkan aku staff TM dapat la sewa ampartment 2 bilik kat resort ni dengan rege RM66 satu malam. Total 3 malam RM198. Murah kan? Bukanlah aku ni nak sponsor yang murah aje, tapi aku kalau boleh nak ktorg dok satu rumah so senang nak gerak sekali. Kalau hotel lain kene sewa bilik asing2. Leceh la plak. Lagipun hotel ni pun ok je, ada swimming pool, sebelah pantai....

Sampai je hotel, apalagas.... Terus la si anak dan si bapak terjun swimming pool. Ate, benda pertama Rayyan nampak bila sampai hotel ni swimming pool. Udah ler tak senang duduk member, balkoni hotel plak berdepan ngan swimming pool. Memang tak sabar la si kenit tu kan...

Pas mandi manda dah Magrib, sesiap terus kuar makan. Oooo cuti kali ni tak banyak gamba sbb ntah la. Kami penat mengejar rayyan kot, tak sempat nak amek gambar.

Malam pertama Kami gi makan area pantai Cenang je, kat situ banyak kedai seafood. Malam2 memang happening habes la. Dah macam kat Krabi plak. Tetibe teringat masa honeymoon kat Krabi dulu. Best!

Makan malam pertama kami kat Thai Seafood area Cenang je, malas nk jalan jauh..... kami order nasi putih, kailan ikan masin, tomyam, sup, telor bungkus, sotong goreng tepung RM57. Hurm agak mahai. Kenapa aku cakap mahai? Haaaaaa nnt aku stori.......

Sekian itu je, ektibiti hari pertama. Bila kita berjalan bawa orang tua, tak boleh nak paksa diri berjalan tanpa henti sebab kesian kat diaorang. Sakit kaki la apa. So balik kasik rehat hehehe...

2 comments :

1. tengah tunggu AA buat promo cam tahun lepas..tp takde la pulakkan..promo paling murah pon 30++ adeh..

2. kty pun insyallah g lagi langkawi jan 2013 bawak mak..tp kali ni ngn adik sekali , kira semuanya lah..

kty pun dah kira byk kali g langkawi..ni ..mak pun..tapi mak kty ni dia mmg suka ler sgt g langkawi..