Tuesday, October 11, 2011

Chicken Chop Kasih Sayang

Eceh..
Amenda la CHicken Chop Kaseh sayang tu??

Hikhik..
Bese la, time wiken je la leh mencoba resipi baru..
Hari keje, memang msak yang simple2 je..

Wiken ritu try masak chicken chop..
Hehe haruslah mempergunakan grill pan yang baru beli kat Ikea ritu kan..
Kang kalau tak guna kang, ada je sore2 sumbang yang menyindir kang..
Hikhikhik..


Kiter grill ayam atas grill pan ni je.. Takde oven la uols...
Huhu sedey.. Nanti kalau ada duet lebey nak beli oven la..
Senang skit nak membaking, selama ni kalau nak bakar2 memang gi umah mak je..
Seb bek la dekat..

Bagus tau grill pan ni sangat convenience..
Takyah letak minyak pun..
Skang sume aku grill atas ni, masak berger, nugget, ikan bakar sume aku bedal masak atas ni je..


Ni mashed potatoes..
Pestaim buat..
Huhu jenuh gak nak melenyek tu..
Lenguh tangan..
Tapi takpe, Rayyan pun leh makan sekali..


Ini adalah hasil terakhir chicken chop kaseh sayang tu..
Macam bese, presentationku adalah FAILLL!!!!!!
Tapi rasa tu usah risau, daripada 5 bintang boleh bagi 4 bintang...

Meh kite share resipi.. Uols pun boleh buat, senang je..

Ayam 
1. Ayam chicken chop - boleh beli kat carrefour, NSK, dah siap potong dah, tinggal marinate je.. Jue beli 2 ketol ni baru 5 hengget lebey..
2. Ayam tu marinate ngan campuran, kicap manis, lada hitam, bawang+halia+bawang putih+sos tiram.. - perap la selama 2 jam..
3. Bakar atas api sampai masak 
Mashed potatoes 
1. Potatoes rebus sampai empuk.
2. Lenyek potatoes bersama butter (sukatan butter ni agak2, tengok bape byk potatoes), masukkan sus segar sedikit demi sedikit (susu segar ni tok menggebu dan melemakka, jgn banyak nnt manis) 
Gravy 
1. Tumiskan halia+bawang putih+bawang  sampai garing.
2. Then masukkan  tepung jagung, tumis sampai warna keperangan..
3. Masukkan lada hitam yang dah ditumbuk.. Masukkan garam secukup rasa..
4. Masak smpai pkat..Kalau nak kuah yang halus leh la blender, tapi aku suke je bawang2 tu sume timbol, leh kunyah2 hehehe..


Siap!!! Boleh dimakan...
Heheh..
Ok kawan, uols leh la try pasni..

7 comments :

  1. Hik3!!!! Menyelerakan... Nyummy2!!!

    ReplyDelete
  2. nak try laa...cam senang jer nie..hehehe..

    kalo susah mmg x buat hahaha

    ReplyDelete
  3. Juelee,
    Lazatnya...Nak try la satu hari nanti..

    ReplyDelete
  4. leh try pasnie...sblm ni buat kuah x jd..hukhuk

    ReplyDelete
  5. kt bangi ade 1 kedai jual ready made mashed potato..serbuk cm nestum..masuk air panas, garam, blackpepper..jd laa mashed potato.. **wink!

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails