Thursday, November 27, 2008

Menulis

Semalam ada seorang teman bertanya..

Kawan : Jue, ko tak nak tulis novel ke?
Me : Erkk nape lak?
Kawan : Aku baca blog ko, kelakar la.. Cam ader bakat menulis je..

Memula rasa cam nak gelak je dengar penyataan kawan aku Si Dorin nie.. Motip aku tulis blog??
Memula tulis suker2 je, nak lepaskan ape yang terbuku di hati.. Sebab aku nie jenis orang tak reti nak ekspresi perasaan sendiri, kalau marah, aku tak suker tunjuk aku marah.. Kalau sedey pun sendiri2 taw suday, malas nak p ngadu domba kat orang, sat g orang pun join aku gundah gulana lak... Kalau sayang pun aku tak reti nak tunjuk or lafazkan dengan kata2.. Tapi, dalam hati sayanggggg giler!

Believe me, I am not that kind of sweet talk people... I dont know how to be romantic, but I do love some romantic surprises... Tapi, takde plak orang yang nak buat surprise to me, kalau tak mesti aku tersipu2 malu ataw terlompat kerana terkejot yang teramat.. Hiks!
I know, love is to show and express but I just dont know how to expose it into physical gesture...

Writting is the only way aku rasa leh express feeling aku.. Adakah aku pemalu ye? Owwhhhh tidak..... Setahu aku tidak.. Just the matter, when it comes to part what I feel or what you feel it would hard for me to talk about it so writting is the best way huhhhh....
Simple example, bila aku marah.. I tend to write it here.. As usual there will be some harsh word will be used, it may hurt others feeling.. I knowwww..

But, it will more hurt if I say it directly to the person rite? Lagipun kemarahan aku nie, bape lama sangat.. Paling lama pun sehari je, melainkan orang tuh dah buat PALAT ngan aku gegiler.. Memang seumur idop la aku menyampah tengok muka ko.... Hua hua hua.. Giler kejam!

Okay, aku dah melalut... Balik kepada cete menulis.. Memang dari zaman sekolah aku suker menulis... Actually dulu aku sekolah Cina, jadik kat sekolah tuh memang aku paling terer la penulisan BM hahaha, dah kata bahasa ibunda ye tak.. Setiap kali ada pertandingan menulis, syarahan ke, aku mesti masuk.. Dan mesti lah aku menang, malu la kalau tak menang...
Ye la, yang lain sume apek-apek-amoi-amoi- sejati, takkan aku yang melayu asli nie kalah lak ngan depa ye tak...

Sebagai manusia yang normal, bila kiter dah menang dan diberi penghargaan kiter akan lebih bersemangat dan berkobar2 untuk meneruskan ape yang kiter buat kan?? Same goes to me...
Aku jadik sangat suker menulis karangan, cerpen2... Selalu kene tulis lebey dari 150 patah perkataan kan? Ni aku tulis sampai lebey 500, amek ko.. Panjang giler karangan aku, ntah ape aku merepek pun aku tak pasti... Tapi idea2 aku memang sentiasa je ada.... Nak nak lagi bila aku hantar je karangan, dapat buku balik tengok tengok ada 5 bintang cikgu bagi.. Tuh yang paling tinggi la jumlah bintang yang aku pernah dapat... Bintang-bintang yang ke konon bersinar tu la pembakar semangat aku tok terus menulisss...

Bermula dari situ la, aku minat menulis... Setiap ape yang aku lalui hari2 aku akan tulis, ermmm dalam bahasa sempoi nya DIARI la tuh.... Bila baca balik diari aku yang lama dulu, memang macam sengal je aku rasa aku nie... Kene ejek GEMOK pun aku tulis... Siap macam2 aku maki orang yang mengejek tuh, biler berdepan ngan depa takot lak aku, mencecet lari bile kene ejek..

Seyes, dulu masa darjah 6 aku gemok giler.... Bebudak lelaki selalu panggil aku gemuk... Hampasss toi!!! Tapi cam bese la, aku bukan nyer ader reaksi ape2 pun.. Lantak la korang nak cakap ape pun.... Buat bodoh sudahhh, malas aku nak pikir, aku bukan kawan ngan diaorang pun. Aku jenis tak ramai kawan dulu, rasanya bukan tak ramai kawan memang takde pun kawan huhuhu ada pun kakak sebelah umah aku je la kawan aku.... Pehtu, biler aku dah masuk sekolah menengah tetibe tengok aku kurus terus ngangaaaa besar mulut memasing yang ejek aku dulu... Dan dan tu suh adek aku kem salam.. Boleh BLAH!!! muahahahaha..... Dah melalut balik...

Sambung balik cete asal... Masa sekolah dulu, aku berada dalam dunia aku sendiri... So aku tulis la cerpen2 pendek.. Kekonon nak buat novel la.. Tulis dalam buku lampiran Sains yang panjang tuh... Ada la 3 bijik buku penuh ngan karya2 aku chewahhhhh... Tapi masa pindah ari tuh, mak aku dah humbankan segala2 nya ke dalam tong sampah.. Jadik cerpen tuh sume tamat riwayatnya dalam tong sampah, tak sempat aku nak hantar ke mana2 produksi untuk bukukan cerpen2 yang aku tulis tuh.... Huhuhuhu.... Ceeeee macam ade je orang nak terbitkan ape yang aku tulis tuh..

Bila pikir2 balik, gigih gak aku menulis.. Zaman dulu, mana ada komputer nak taip pehtu save bagai.. Bukan aku reti pun guna komputer masa tuh, tuh yang gigih tulis dalam buku.. Bila idea datang mencurah2 tuh, laju je aku tulis sanggup tak makan tak tido takot nooo idea aku ilang.... Sayang plak rasa nya, buku2 tuh sume dah dikorbankan.. Kalau tak leh aku baca balik ape aku tulis dulu....

Hiks.. Hikss.... Hiks....

Tue la cete aku ngan menulis... I loveee writting so muchhhh, even I only write craps!
Menulis memberi aku ketenangan dan kepuasan yang tak dapat digambarkan.....

6 comments :

  1. menulis ni satu kepuasan kan??

    ReplyDelete
  2. try la buat cerpen online. mana la tau nampak bakat kat situ. boleh jadi novelist

    ReplyDelete
  3. menulis mmg satu kepuasan selain menjaringkan gol... yeke ekekek
    tapi mmg la selain dapat melatih otak kita memikir.. tapi tu la bukan semua ada bakat menulis.. hargai ape yang anda ada... jue you are the best !!! (bodek ni)

    ReplyDelete
  4. ~ saya tak suka menulis karangan. BM ke BI ke. dua-dua tak suka. tapi suka berblogging. hehehehe...

    blogging cam merepek-repek jer kan.tak perlu fakta. so, okeyh la nak menaip panjang-panjang.

    apa kata, u bukak another blog for ur cerpen2 pendek. ;) ~

    ReplyDelete
  5. klau dh talented tulis ape pun menjadi ;)

    ReplyDelete
  6. anim pon xbrp pndai nk tunjkkan prasaan. luahkan kat org lagilah jauh..so, simpn jelah..bkn apa..tkt ssh kan org..menulis@menaip ni kdg jd terapi pd org2 mcm kt:)

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails