Wednesday, July 11, 2012

Trip ShenZhen : Chinese Culture Village

One of the place kene visit kalau pergi Shenzhen adalah Chinese Culture Village.
Chinese Culture Village -CCV ni besau.
Memang lenguh kalau nak jalan kaki.
So ada buggy, sewa la buggy ye.

Dalam CCV ni ada miniture senibina dan kebudayaan China.
China ni besar sangat negara die and ada banyak province.
Yang aku pergi ni bahagian selatan China.
Kalau Beijing tu dah kat  Bahagian Utara China.
Monggul tu semua kira sebahagian dari negara China tau.
Aku baru tahu. Hikhikhik


Antara senibina yang ada dalam CCV ni.
Ni temple, dalam die ada patung Budha besar sangat.
Aku takot nak amek gamba patung tu.


Ni gambo patung Budha. Aku tak sure patung asal die ada kat bahagian China yang mana.


Yang ni summer palace.
Summer palace ni ada kat Beijing. Orang kata kalau musim sejuk, tasek besar depan summer palace ni akan beku. Siap kita boleh jalan lagi atas tu. Teringin nak pergi satu hari nanti. Insyaallah!


Yang ni Pagoda. Tapi tempat asal aku tak pasti. Memang cantek sangat senibina Pagoda ni. 
Tak dapat tengok yang original, tengok yang palsu pun jadik la.
Tu pun dah rasa untung sangat.


Yang ni batu2 kat Guilin. Guilin ni aku pernah tengok dalam dokumentari. Siyes, tempat ni superb cantek view die. Subhanaallah. Cantek sangat, masa tu aku tengok kat TV je. Kali ni dapat tengok yang miniture ni pun aku dah rasa cantek, tak tau camne nak gambarkan kecantekkan sebenar if aku dapat pergi ke sana satu hari nanti. Korang boleh google Guilin kalau nak tengok gambar permandangan die. Air Asia pun ada bt direct flight ke sana tak silap. Actually China ni banyak je tempat menarik, cuma masalah bahasa ngan makan je.


Kat bwah ni gambo2 Guilin yang aku gugel.
Lawa kan?
Sangat speechless tengok kecantekkan dan ketenangan dia.
Aku rasa tempat ni akan masuk dalam list tempat percutian idaman aku.
#orang-tak-suke-serabut
(perasan tak, tempat holiday idaman aku semua tempat yg calm, tak hiruk pikuk)


Air terjun ni lagilah mengamit hati aku nak pergi..



Ni kami bergambar dengan Forbidden City.
Forbidden City ni memang fames. Sape suka layan drama Cina memang tahu la pasal Forbidden City nie.
Aku memang suka Forbidden City ni, die ada kisah tersendiri.
Aku tahu pun sbb tengaok National Geography dokumentari pasal istana  China lama nie.
Besar giler istana ni, bilik pun banyak oke.
Ate udah gundik rajanye pun banyak.



Forbidden city lagi.


Yeay.. Saya sudah sampai ke Forbidden city.
#berangan-la-kau-mak-jemah!
Forbidden City ni kat Beijing tau..


YAng ni aku tak tahu apa.
Miniture die kecik tapi halus sangat keje seni die.


Hehe nampak comel kan?
Bukan aku yg comel.
Tapi building miniture tu.




Great Wall China.
Salah satu dari 8 keajaiban dunia.
Dapat la sampai sini walaupun tak dapat sampai ke tempat original die kat Beijing.
Jadi la kan, dari takde.
Nak gi Beijing nye ntah tahun bila.

Great wall China ni panjang, merentas ntah berapa province kat China nie.
Struktur dia bukanlah bersambung terus menerus aje, kalau ada sungai, terputus la struktur die, pastu sambung balik.
Actually great wall ni tak habes bina pun.
Dia kan digunakan sebagai kubu pertahanan pada zaman dulu.
Untuk bina great wall ni beribu2 orang mati.
Ye la, zaman dulu mana ada kren nak angkat batu bata ni.
So guna tenaga manusia tok angkat batu bata ni semua.
dah la kat kawasan gunung. Memang hebat la orang zaman dulu.


Our team.....
Siap terbaring2 posing ngan great wall.


Tu je yang aku leh share, actually banyak lagi miniture dalam ni tapi tak terdaya nak letak semua gambar.
Banyak sangat.

Kalau ada peluang, korang leh la visit tempat ni. Memang tak rugi.

No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails