Tuesday, March 29, 2011

Meh kenali rempah ratus

Ramai yg suka segmen aku bagi resipi tu.. Dan mintak tips camne aku sempat masak kekadang pas balik keje ngan anak lagi kemas umah lagi.. Nanti aku bagi tips die, next entri ok..

Skang aku nak kenalkan korang ngan rempah ratus.. aku tau mesti ada antara korang yg tak kenal, buah pelaga la, halba la... Aku pun sama jugak dulu.... Tapi bila dah kawen, dah kene masak tok family, automatik aku kenal.. Ala bukan susah mana pun, kalau gi supermarket kat ada tag, bacalah.. Lainlah korang tak reti membaca ye tak?

Kalau gi pasar, tanya je orang jual tu.. Kalau die tipu, naseb la kan.. HEHEHEHE.. so skang aku kasik kenal ye... Kiter sesama share ilmu..



Bawang Merah/ Bawang Kecil

Bawang Besar



Bawang Putih



Kunyit Basah/ Kunyit Hidup




Halia


Lengkuas




Jintan Manis/ Jintan Besar





Jintan Putih/ Jintan Kecil




Kulit Kayu Manis




Bunga Lawang




Bunga Cengkih




Buah Pelaga

Halba
Fenugreek


Halba Campur
(Halba, Halba Putih, Jintan Manis, Jintan Putih)







Biji Ketumbar





Biji Sawi




Lada Hitam


Buah Keras



Daun Pandan


Serai



Daun Selasih



Daun Kari


Banyak lagi sebenarnya tapi ni yang aku jumpe di blog satu nie.. So aku kasik share la... Skang dah kenal kan?? HEHEHE..

2 comments :

  1. u memang patut share how u manage ur time..sebab i neh, memang jarang betul masak skrg.x sempat..penat..mana nak layan anak, settlekan bottles etc etc etc..

    ReplyDelete
  2. nak tag ni.. hehekk

    http://lemonribena.blogspot.com/2011/03/contest-me-and-hijab-khumaera-ismail.html

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails