Wednesday, July 7, 2010

Nape saya memilih untuk menggunakan CD eh???

Ok sambung lagik cete pasal CD nie.. Saja nak share info ngan preggie mommies out there...

Nape ye saya yang pemalas basuh baju nie memilih untuk guna CD nie eh???

Guna CD ni leceh tau, kene basuh2, kalau disposable diapers tu buang aje tak payah pk2 dah... Pastu dah la CD tu mahal, satu set, 1 poket+1 insert = RM30++...

Ada banyak sebab saya dan husben memilih untuk guna CD ni... Biarlah saya senaraikan satu2...

1. Jimatkan kos.. Memang la mahal, nak kuarkan duet segedebuk gitu nak beli kan, nak nak lagi macam saya ni.. Anak sulung, sume benda takde lagi, sume kene beli baru dari breast pump, baju, botol susu, katil, stroller dan macam2 lagi.. Sume kene beli baru.. Memang terasa la duet tu mengalir gitu aje.. Tapi bila pikir balik, buat kira2 dan dengar sume option rakan2 saya memilih untuk guna CD.. Biarlah kuar duet segedebuk pun, tapi one time je la kan.. Pasni top up la kuantiti CD tu sikit demi sket bila ada duet lebey...

Ni jadual kira2 yang aku jumpe kat sini...



Ko tengok bape banyak leh jimat????? Memang la terasa mahal sikit sebab beli on time tapi long term memang berbaloi2..... Huhu harga pampers pun skang makin naik je... Kalau yang cap cikai pun dah RM30++, kalau jenis anak yg naik rashes kompem kene pakai mommypoko la huggies la..


2. Alam sekitar.. Disposable diapers menyumbang 50% daripada sampah yang tidak boleh diproses, ia mengambil masa lebey ratusan tahun untuk dilupuskan.. Huhu aku memang la tak dapat buat pape untuk menyelamatkan alam sekitarkan, but ini mungkin salah satu cara yang aku dapat bantu la...

3. Tidak menimbulkan keradangan pada kulit baby.. Disposable diapers ada chemical, ala yang biji2 macam gel tu.. Selalu kat pad wanita pun ada, aku memang alergik pakai pad yang ada gel tu, kompem naik gatal2 merah... So aku taknak anak aku pun mengalaminye..

4. Senang aku nak pantau nurseri tu betol tak tukar lampin anak aku, kalau pampers biasa pakai terus buang, kang nurseri dok cakap tukar padahal die simpan je pampers tu, die cuma tukar 2x je sehari... Kesian anak aku.. Kalau CD nie, die kene pulangkan insert tu kat aku tok basuh, so senang la aku nak monitor kan...

5. Supaya anak aku cepat potty train... Pengalaman orang pakai CD ni kata nye anak cepat potty train sebab bontot tu tak rasa kering je kan macam pakai pampers tu, so bila basah pandai la die cakap nak gi toilet... Ni aku akan tengok nanti, jika betol aku akan war war kan di blog hehehehe..

Itu adalah antara sebab2 nye... Memang leceh sket la, bk keje aku kene basuh pastu keringkan.. Pastu hantar balik ke nurseri... Hurm.....

Takpe la, sebagai ibu aku nak yang terbaik so takpe la aku susah sikit... Lagipun sementara die pandai kencing kat toilet je...

Masa aku survey2 pasal CD ni, aku jumpe keburukan menggunakan disposable diapers nie, aku paste je la kat sini eh...


  • Dioxin in is listed by the EPA as the most toxic of cancer related chemicals. DihaRAmkan dibanyAk neGARA, tetaPI tidak di USA (syarikat pengeluar utama dispo di dunia)
  • Tributyi-tin (TBT) - a toxic pollutant knoe to cause hormonal problems in humans an animals. Ia akan merebak melalui kulit walaupun dalam kuantiti yang kecil.
  • Sodium polyacrylate - Gel-like, super absobent crystals. Sodium polyacrylate is the same substance that was removed from tampons becuse of its link to toxic shock syndrome. Polimer ini menyebabkan alergi teruk seperti muntah, infextion dan demam.
  • Meningkatkan jumlah peratusan bayi yang rashes daripada 5% (1955) kepada 78% (1991).
  • Pembiakan bakteria dan ammonia melalui urine.
  • Penyebab athma dikalangan bayi.
  • Kajian tahun 2000 (German) menyatakan suhu yang terlampau tinggi pada skrotum bayi lelaki menyebabkan kerosakkan pada his cooling mechanism dan boleh mengakibatkan masalah kemandulan.
  • 50% daripada sampah domestik rumah.
  • Sumber sampah keTIGA terbesar seangkan hanya 5% populasi dunia menggunakannya.
  • Mengambil masa 500 tahun untuk terurai.
Info : www.mybizmom.com

Hurm.... sangat menakutkan plak aku baca... Selama ni aku tak pernah amek tau pun huhuhu..


10 comments :

  1. share laa u beli dari mana..harga etc..banyak sangat pilihan laa..x tau apa beza dia..

    ReplyDelete
  2. very informative! maceh..hhihi

    ReplyDelete
  3. dulu pernah terfikir nak pakai CD...but, mmg leceh...
    baby ms baru lahir, akan kerap berak[sehari 5 6 kali]. so, leceh sikit kalo guna CD....but now I think da bley kot nak train Aqil pakai CD...die da jrg berak[sehari sekali je]...lagipon,time nih laa nak aja potty train...hehehe~

    ReplyDelete
  4. wah siap ada kira2 tu hehe mmg save kan

    ReplyDelete
  5. jgn riso deena.. nanti kiter share ye kiter beli kat ne.... tunggukan aje entri nye heheheh

    ReplyDelete
  6. take~~ mulakan dari skang pun okeh.. nak ajar potty train..

    ReplyDelete
  7. kak long~~ mmg save giler.. cume benda ni nampak bila kiter bt kira2 la... kalau beli tetiap bulan mmg tak nampak, tak terasa duet tu kuar..

    ReplyDelete
  8. anak no dua ku nanti(yg taktau ler bila nak kunjung tiba)akan ku pakai CD ni gak..azam nak tlg hijaukan bumi n jimatkan rm..

    ReplyDelete
  9. naj~~ takpe, kiter plan dulu, sok dah kuar no 2 teruskan niat tu.. bagus niat tu hehehe

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails