Wednesday, September 14, 2011

Hukum Puasa Ganti digabungkan dengan Puasa Sunat Syawal

Mak aku kan bila nak puasa sunat syawal je mesti die puasa ganti dulu.. Dah habes ganti baru buat puasa sunat..
Katanye sudahkan yang wajib dulu, baru buat yang sunat..
Yang wajib kalau tak sempat buat, beban buat kita.. Tapi kalau yang sunat, tak sempat buat takde pape kesan.. Kalau buat, dapat pahala..

Tapi aku tengok ada je orang yang puasa sunat syawal dan ganti sekali.. So aku google2 la...
Jumpe la info ni..
Saja nak share ngan uols..


Saya wanita yang masih berhaidh. Pada bulan Ramadhan lalu saya meninggalkan puasa beberapa hari disebabkan haidh. Timbul persoalan dalam benak saya bagaimanakah ingin menyelesaikan puasa qadha tersebut disamping mahu merebut fadhilat puasa Syawal.Jadi disini saya ingin bertanya apakah hokum menggabungkan puasa ganti/qadha dengan puasa sunat Syawal?
Solehah
JAWAPAN - Oleh Ustazah Shahidah Sheikh Ahmad
Satu soalan perlu ditanya manakah yang lebih utama di antara puasa sunat syawal dan puasa qadha?. Jawapannya sudah tentu adalah puasa Qadha.Kerana ia merupakan kewajipan yang boleh disamakan seperti hutang kita kepada Allah SWT. Ini terbukti dari sebuah Hadis Qudsi yang sohih:

.......))وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضت عليه وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه((........رواه البخاري

Ertinya : "..dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya..." (Riwayat Al-Bukhari, no 6021)

Hadis tadi sebagai asas keutamaan, walau bagaimanapun dari sudut amalannya mungkin berbeza menurut keadaan diri seseorang atau kemampuan seseorang.

Jika seseorang itu perlu Qadha puasanya selama 30 hari, 20 hari atau berbelas hari (kerana nifas atau haid yang lama di bulan Ramadan sebagai contoh) dan tubuhnya juga sihat dan di yakini masih kuat. Eloklah ia mengerjakan puasa sunat Syawwal terlebih dahulu di ketika itu . Ini adalah kerana waktu sunnat puasa Syawwal yang singkat berbanding Qadha (sepanjang tahun).Ini adalah pendapat sebahagian ulama’.

Namun harus di ingat, walaupun waktu bagi puasa Qadha adalah panjang yaitu 10 bulan lagi, kita tetap tidak pasti adakah kita sempat menggantikannya atau ajal menjelang dahulu.

Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya yang wajib ke atasnya sedangkan sudah berpuasa sunat Syawwal akan pasti bermasalah kerana ia dikira masih berhutang dengan Allah SWT.
Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawwal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat syawal itu sekali. Berdasarkan sabda Nabi SAW

Ertinya " ... barangsiapa yang beringinan melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, telah di tuliskan oleh Allah baginya pahala penuh, maka jika ia beringinan dan kemudian melakukannya, di tuliskan 10 pahala sehingga 700 kali ganda.." ( Riwayat Al-Bukhari, no 6010)

Kita harus memahami bahawa darjat puasa Qadha adalah lebih tinggi dan tanggungjawab bagi menunaikannya adalah jauh lebih besar dari sunat Syawwal, ini kerana puasa qadha adalah puasa wajib dan merupakan ‘hutang' ibadah dengan Allah berbanding puasa syawwal yang hanyalah sebagai tambahan pahala.
Gabung Puasa Sunat & Qadha

Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ulama’ adalah seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana tiada dalil yang khusus membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.

Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti' itu dipersoalkan, iaitu :-

1. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka.

2. Tindakan A'isyah r.a yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka inilah yang terpilih sepatutnya yaitu tidak menggabungkan kerana Aisyah r.a tidak menggabungkannya . Aisyah menyebut :

كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان

Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya'ban" ( Riwayat Muslim, no 101)

3. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.
Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

4. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad 'Aayish al-'Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awlawiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW

من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر

Ertinya: "Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)" (Riwayat Al-Bukhari, no 6502).

5. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe'il madhi' iaitu ‘past tense' bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

Hujjah ulama yang mengharuskannya adalah hadith
" Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan." (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)
Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, (Rujuk Al-umm, hlm 78). Jadi jika seorang meniatkan puasanya dengan menggabungkan dua puasa tersebut, sudah pasti dia akan mendapat ganjaran dari Allah seperti mana ia niatkan.

Kesimpulan

Elok jika tidak digabungkan dan elok didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal).Tetapi ada juga pendapat ulama’ yang mengatakan elok didahulukan puasa sunat Syawal.

Sementara di sana ada pandangan yang boleh dianggap sebagai rukhsah/keringanan bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa ulama’ lain.

Wallahu ‘Aklam.
‏إن الله كتب الحسنات والسيئات ثم بين ذلك فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له عنده عشر حسنات إلى سبع مائة ضعف إلى أضعاف كثيرة .......

Boleh rujuk SINI ye..

Share la pemahaman korang tentang isu nie..

Sebab aku pun biasa sudahkan puasa ganti dulu huhuhu baru terhegeh2 puasa sunat syawal.. Tu yang tak pernahnye berjaya aku buat puasa 6.. Mesti dapat 4-5 hari je huahuahuahua... Dah sabtu ahad gi open house aje..

Semalam jugak aku share info ni kat FB..
Aku sangat setuju dengan Sis Farah Rahim nie...


Aku sekadar berkongsi.. Tahun ni mmg tak sempat la pose sunat Syawal agaknye..
Maklumlah nak ganti banyak nie, ritu cuti pose di kala awal pose dan ari terakhir pose sampai la Syawal ke 8..
Nak menyudahkan yang ganti tue pun semput ni ha.... Huhu =(

7 comments :

  1. good info..dilla pun dah berbuih mulut ni ckp..nak share ye ^_^

    ReplyDelete
  2. erm..tah ler...xpakar pasal hal nih..

    tp biasanya ayung buat jerk puasa sunat 6syawal ngan puasa ganti sekali..

    takut nanti x panjang umur...:)

    ReplyDelete
  3. hadapi persoalan yg sama.. dan kesimpulan yg dapat dibuat..habiskan pose qada' dulu sebab wajib....

    ReplyDelete
  4. kty alhamdulillah dah abis ganti posa..3 ari je pun..now pelan2 posa 6..baru hari ke 4

    ReplyDelete
  5. nice info..
    sedang mengganti puasa..huhu..

    ReplyDelete
  6. thanks for sharing this, mama pun rasa mmg elok lah abih kan yg wajib dulu baru buat yg sunat.

    ReplyDelete
  7. thanx info beb...aku suka info yg kita niat wajib..tp pendamkan sunat..cmtu laa lebih kurg..papepon..dulukan wajib..

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails