Friday, December 12, 2008

Cara-cara nak back up blog guna CodePlex

Ermm ramai yang komen on entri semalam camne nak guna software CodePlex tuh... Eh ramai ke??? Muahahah gedix je cakap ramai padahal sorang dua jerk.... Tak malu sungguh I nie...

K la, meh aku ajor.. Manfaat dapat bersama ye tak?

Memula kene download dulu software CodePlex tuh pehtu install.. Software nie free je tak perlu licensed, dan unlimited...

Bile dah siap install, launch la software tuh.. Tak taw camne nak launch???
Pegi kat start, klik kat all program pehtu klik kat blogger backup utility..
Nanti akan kuar screen camni hah...

So, kat column yang aku bulatkan kaler itam nun.. Nampak tak?
Kalau tak nampak tuh.. Isk iskk iskkkkk tak lama la lagi tuh...
Haipppppp, gue gurauan ajer...

Ha, yang kat situ korang klik nanti akak kuar Add/Update/Remove blog...
Lepas klik ayat tuh, secara automatik akan kuar screen seperti di bawah nie...
Actually nie nak masukkan URL blog korang, so pasni software ni akan pick up data all the entry yang dah bertahun2 korang abadikan kat blogspot nie....

Ok.. Skang kat screen yang baru ni korang klik kat tab Log into blogger to get and add your blog...
Kat sini korang masukkan Blogger user ID and password... Pehtu klik la get into blogger and get blog ...
Pas die dah dapat catch up blog korang yang kat blogspot nun akan kuar la info kat ruang atas tu..
All the blog tittle, URL feed ngan user name.. Cam blog aku nie ha kuar la Masyimalo Heart and bla bla blaaaaa...Pehtu korang tekan je ok...

And then screen ni akan auto minimize sendiri dan kembali ke screen pertama tadi...
Korang klik balik kat tempat yang aku bulatkan nun kat gambo pertama kat atas tuh.. Die tulis available blog...
Secara automatik korang akan nampak nama blog korang kat situ so just klik nama blog korang tuh...
Pehtu korang checked je la memane kotak yang korang rasa korang nak..
Contoh nak save comment, so checked la kotak tuh...
Korang nak entri korang back up satu per satu contoh satu entri satu file so pilih la one file per post..
Kalau korang nak all in one file, pilih lah all post in single file..

Senang kan???
Dah pilih2 sume, klik je back up post..
So software nie akan back up entri2 korang dalam hardisk ataw folder yang korang dah select tadi...
Die back up dalam format .XML
Ermmm sume pun memang coding... Aku taw camne la benda ni akan membantu nnt tapi sekurang2nya ape yang kiter tulis dah ader back up...
Macam mane nak guna file tuh nnt akan ku pikirkan if tetibe masalah nie terkena kat aku la...
Tapi minta dijauhkan sebab aku tak nak jadik mangsa.....Hehehe...

Tu je la yang aku boley bantu... Kalau tak paham boley tanya...
Aku memang fail bab nak ngajo nie.. So kalau tak paham tuh maappppp yaaaa!!!!



4 comments :

  1. ~ lor, semua org suh back up nih. cemana nih??? nak kena try la nih jawabnya. ~

    ReplyDelete
  2. bagus2 mengajar dan belajar adalah 2 benda yang lain .... ( cais budak2 pon taw itu en. jebat ) wakakka

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails