Monday, February 21, 2011

Amek resipi KEK KARAMEL nie.. Sedap!

Kali ni aku nak bagi resipi kek karamel.. Kek ni pestaim aku try buat, aku dapat resipi dari grup KR kat FB..
Selalu memang aku buat kek cokelat ngan cheese kek je.. Kali ni nak try kek baru..

Bahan (A) - bahagian gula hangus
2 sudu besar gula atau ikut saiz loyang
tabur gula dalam loyang n masak atas api perlahan. Gula tu biar sampai keperangan, jgn kacau nanti jdik berketul.


Bahan (B) -bahagian atas karamel
1/2 tin susu cair F n N
70g gula castor
1/2 sudu teh esen vanilla
3 biji kuning telor
kacau semua bhn yang dicampur slow2, jgn sampai berbuih.

Bahan (C)-lapisan kek
140g tpong gandum
70g gula kastor
3 biji telor kuning
135ml air biase
1sudu teh baking powder
45ml minyak masak
pukul telor kuning,minyak ngan air sampai gebu and adunan tukar ke kaler putih.
pastu masukkan gula,pukul lg sampai naik 1x ganda lg.
last msukkan tepong n baking powder,pukul lg.

Bahan (D)-merinque
6 biji putih telor
70g castor
1 sudu tah krim of tar2
pukul sampai adunan jd pekat bila kite terbalikkan bekas,adunan tak jatuh.
kalau jtuh,maknanye belum jd..
pastikan putih telor x tercampor skit pon dgn kuning telor.
pastikan jgk bekas utk letk putih telor n mixer kering.

Ni la rupe meringue tu..

Cara2 buat kek karamel

1. masukkan bahan B kedalam A.
2. camporkan adunan C & D,gaul dgn seduk hingga sebati.
3. bahagikan adunan C&D tadi kpd beberape bahagian and ltak warne&paste kalu nk. Aku guna kaler biru ngan hijau epal..
4. msukkan dalam loyang td. Caranye,ambik 1 senduk mana2 warna,ltk tgh2 loyang,xpayah ratakan,kmudian ambik warna laen plak,ltak kt tgh2 warna yg 1st td,gtulah seterusnye smpai adunan hbs.. Tu kalau nak kek tu jadik belang2 la.. Kalau tak, tuang je terus..
5. Pastu dah leh bakar,bakar cara double boiling.mknanye ltak loyang adunn kek ke dal
m loyang yg lg besa,pastu isi air panas dalam loyang besar tu.pastu baru bakar. Suhu 180 darjah, selama 1 jam. api bwah saja..
6. Bila dah masak,angkat n rest 10 mnit brulah terbalikkan.
Ni rupe kek yang dah diterbalikkan... heheh cantekkan.. Jadik weiii!!! Aku masa nak terbalikkan nie berdebar sungguh, takot karamel die tak jadik, aku baca org yg buat, ramai tak jadik tang karamel.. karamel tu retak la, cair la.. Aku punye just nice je, mak aku kata PERFECT.. malu sipu2 ai tau!

Ni yang dah dipotong..


 Belang2 die pun cantek je kan??? Hikhik kek ni kalau letak dalam peti dah sejuk lagi sedap tau.. Petang tu hubby balik keje aku bagi la rasa..

Terus die puji "sedap kek ayang buat"..
So skang memanglah tangan aku tangan emas.. HAHAHA nak eksyen ngan korang..
Muahahha jangan marah! dah, leh la try buat kek ni hujung minggu nie..

7 comments :

  1. ayong dh copy resipi..insyaAllah akan dibuat juga..hehe nak cari bahan2nya dlu..

    tQ jue =)

    ReplyDelete
  2. wah! cantiknya kek tu julee.. rasa dia mesti lagi chantek ni..

    ReplyDelete
  3. sedap..tp takut bile wat tak jadi..hihi. kak..mggu dpn resepi nasik lg ye..hihi...

    nak tag ni..bulih x? tak bulih pon xpe. coz dh tag dh pon..

    http://qasehdindakanda.blogspot.com/2011/02/spesel-gift-dari-mummy.html

    ReplyDelete
  4. nmpk cm sedap,must try tp aku nak suh mak aku la yg buat.klo aku mmg mls..hahaha

    ReplyDelete
  5. rajinnya jue..nanti mesti hubby tambah sayang..

    ReplyDelete
  6. klo ade org watkan..msti best...hehehee....color die sgtt cun ok!

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails