Monday, February 14, 2011

Journey my breastfeeding P1

Assalammualaikum..

Ada beberapa teman pembaca belog buruk nie minta msg kat FB minta ceritakan pengalaman BF my 1st baby.. Ye la, orang kata bukan mudahkan nak BF.. Nampak cam senang tapi bila dah melaluinya nanti baru tahu susah senang, penat sume...

Aku ni bukanlah kaunselor laktasi, hebat pun tidak bab2 BF ni.. Tapi aku sentiasa belajar, ilmu tentang BF ni luas, kene sentiasa explore kata org..

Sejak aku tau aku pregnant, memang dah nekad dalam hati nak berikan anak yang lahir nanti susu badan, susu terbaik di dunia... Sejak tu, memang ada je masa terluang akan google info2 berguna pasal BF ni.. Survey jugak BP yang bagus sume... Pesanan saya belilah BP masa sebelum bersalin ye.. Sebab kadang2 kiter akan memerlukannya masa dalam pantang nanti, takkan nak kuar beli masa dalam pantang ngan pakai segala pilis tok nenek stokin sume... Cannot! Kang bentan kata org tua.. Ekekeke....

Aku bersalin czer di hospital swasta lagi (nak mention swasta ni sbb orang selalu kata bersalin kat private ni leh manja2, relex2, tak BF bb pun takpe) and walaupun bersalin kat private aku tetap BF baby aku.. So jgnlah gunakan alasan czer tu ye..

Aku masuk OT kol 830 malam, dalam 930 pm dah settle sume.. Sejurus je baby lahir aku terus leh pegang tapi konon nak susukan doc kata is ok sebab baby within 24 hours die still kenyang lagi, die just need sleep to adapt new environment.. So malam tu aku tido la, lagipun bius tak habes lagi kan..

Besok pepagi aku berusaha untuk duduk secara slow2, aku memang nekad hari tu aku kene duduk sbb aku nak BF anak aku... Masih jelas lagi, kol 8 pagi aku dah berjaya sarapan dengan cara duduk.. (Sape yang bersalin czer ni tau lah betapa payahnye nak duduk dari lepas bersalin tu).. Pastu aku minta nurse bukakan tiub kencing sbb aku nak gi toilet sendiri, no more tube.. tak selesa la.. So aku berjaya berjalan pagi tu jugak.. Walaupun bersalin swasta, aku takdenya nak manja2.. Sakit? Tahan lah..... Klu tak buat pagi tu, kene buat jugak besok... Sama jugakkan???

Bila aku dah siap makan sume, aku minta nurse hantarkan baby kat aku, since aku nak BF die.. Pagi tu memang takde susu pun, yang ada kolostrum kaler kuning tu.. Tu pun sikit2 je... Tapi nurse kata jangan riso, walaupun sikit baby kenyang sbb time ni size perot baby hanya sebesar kacang je.. So mana la buleh sumbat banyak2.. Memang betol cakap nurse, even siket baby aku kenyang, die lena tido sampai malam.. takde pun nages lapar...

Keesokkannya still belum ada susu, jenuhlah baby hisap... Adalah kuar tapi setitik setitik setitik... Baby plak dah demand susu, so kejenya bergayut aje la... Sampai melecet berdarah nipple aku... Korang tau la, bila takde susunya, gi nyonyot.. mau tak melecet kulit... Memang terkoyak la, siap berdarah2... Tapi aku tetap bagi baby nyonyot, sebab nak stimulate breast produce susu.. Sakitnye jangan ditanya, menjerit2 aku... Husben la jadik tukang pujuk dan bagi semangat, if not aku tak tau la sama ada aku give up atau tak...

Malam tu aku dah sedih dah.. Sedih sebab susu aku takde, aku risau anak aku lapar sebab tak cukup susu aku nie.. Kuar sket je... Husben pujuk aku jangan stress sebab kalau stress lagi susu takmo kuar.. Beriya aku nages kat pangkuan husben.. Janji hati aku lega.. Pastu aku tido sambil urut2 breast ngan sikat sume... Kat sini aku nak gitau, peranan husben nak berjaya BF ni memang sangat penting.. Aku bertuah sebab husben paham kebaikan BF ni, lebih2 lagi ktorg sama2 attend kelas BF ni masa aku peknen dulu.. So die memang menyokong 100% aku nak BF Ar-Rayyan dan die lah orang yang tak jemu2 bagi aku semangat bila aku putus asa..

Malam tu tetibe aku terjaga kol 4 pagi, aku terus gi nuseri.. Perasaan nak tengok anak tu melonjak2.. Gigih la aku bangun gi nuseri, takmo kejutkan husben yang tido kat katil sebelah..

Instinct ibu kan, anak aku nak menyusu rupanya.. Bila aku sua je nenen aku, aku rasa cam bedebusssss air turun dari ketiak... Pastu aku tengok Rayyan nyonyot nenen ngan bersungguh, siap bunyik2 lagi.. Aku terus cam ooo hepi gilerrrr air susu aku dah banyak.. Siap yang sebelah lagi basah baju.. Memang aku bersyukur sangat masa tu... Masa tu aku tak pikir sakit lagi dah janji anak aku kenyang....

Nanti smbung la..... cabaran yang aku hadapi, kene nipple crack, blocked duct lagi.. Macam-macam..

5 comments :

  1. teruskan cerita ye nanti. makbed nak mereadykan diri utk bf adik Auni. Masa Auni dulu, terpaksa minum susu formula dulu, baru dpt bf. And, kalau puting kecik camno ek? huuu..

    ReplyDelete
  2. i bf baby as soon as kuar OT..sangat senang sbb masa tu bius x abes lg kan..tp masa tu hubby yang tolong letakkan rafique kat dada..=)

    ReplyDelete
  3. nak nyampuk gak!hehehe..dear,,puting kecik..bile da bg bb BF selalu..nanti bb akan serasi je..

    me dulu..kalau tido malam..bile pg,,kompomm baju ngn tilam akan basah!!!!! padahal,malam2 pon bangun bf bb! tapi still basah baju..mymom pon pelik..mymom mmg bf bb sampai 2years la..tapi susu xde la banyak macam me..syukur..anugerah yang tak ternilai

    ReplyDelete
  4. heheh..bab tilam basah pagi...same laa..katel berpeta2. abes berbau susu..heheheh~owh rindunye saaat itu~;)

    ReplyDelete
  5. tingat masa zaman kty bf kan anak2..
    caiyork ler jue..

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails