Thursday, February 10, 2011

Stok EBM for Ar-Rayyan

Entri ni aku harap dapat jadi motivasi bagi BF mommies kat luar sana, bukan nak eksen ye.. takde keroje aku nak eksyen ngan korang tayang susu nie... banyak mende faedah lain aku leh cete.. tapi aku nak entri ni jadik motivasi pada sume dan pada aku jugak bila aku melahirkan adik Ar-Rayyan satu hari nanti chewahhhh.. Ye la, mana tau kot2 time tu aku give up nak BF, bila tengok gamba nie, aku jadi berusaha balik sbb kat Ar-Rayyan aku dah bagi yang terbaik, tok adik pun mestilah bagi yg terbaik jugak kan.. Baru adil dan saksama...

Aku mula stat buat stok EBM ni masa lepas habes pantang 44 hari, memang gigih la buat stok.. Aku pam setiap kali Ar-Rayyan habes menyusu or aku buat tandem pumping.. Which is sebelah Ar-Rayyan hisap, sebelah lagi aku pam.. Hasil die mmg lumayan, sebab masa ni selalunya akan berlaku LDR (let down reflect) dimana susu tu akan turun dengan banyaknye, so masa ni kalau pam, sebelah je breast leh dapat 3oz...

Takat ni stok susu bulan 10 dah 11 dah habes.. Yang tinggal stok bulan 12, 1 & 2, setiap bekas dadih tu aku isi 5oz.. Setiap hari aku hantar 6 botol ke umah pengasuh...



Ni adalah stok susu aku kat dalam peti ais umah mak aku., blakang2 tu sume penuh susu, kat depan je letak ikan. Peti ais aku dah tak muat huhuhu. tu yang tumpang letak peti ais mak aku tu... Sedey!!!!..



Ni pun stok susu kat umah mak aku, peti ais umah mak aku nie, tang freezer tu jenis yang rak2 ni.. So leh la masuk banyak sket... Kat pintu pun ada cam ruang nak letak barang....

Kat bawah ni baru stok kat rumah aku..



Ni la die stok EBM kat dalam freezer aku.. Memang penuh, dan aku hanya leh simpan lauk tok 3 hari je.. Tu pun letak kat tempat ais tu.. Huhu Peti ais aku ni jenis chest drawer so memang macam sempit je aku rasa..


Susu yang terbaik buat anak saya.. Nanti aku tulis camne nak handle EBM ok..

Sebabkan peti ais kami dah sendat padat gini, ritu gi jualan Gudang barang lektrik.. Nampak la Deep freezer, hubby dah mmg nak belikan dah tok aku simpan stok susu.. Tapi leh lak sold out size yang ktorg nak tu, yang tinggal saiz beso2... huhu nak buatpe saiz beso, tempat nak letak pun takde....

So pasrah aje la.... Aku hrap stok ni cukup la sampai Ar-Rayyan 6 bulan, actually klau boleh aku nak fully BF dia sampai 2 tahun tapi buat msa ni kita target short term dulu...

Dan alhamdulillah sampai skang hasil tenusu aku masih maintain, setiap hari aku pam msih lagi dalam range 20oz-30oz sehari... Syukur sangat atas rezeki Allah nie...


14 comments :

  1. alhamdulillah rezki anak.. teruskan usaha..

    ReplyDelete
  2. WAHHHH!!!banyakkknyerrr..i x banyak pun stok..tapi alhamdulillah cukup laa untuk rafique skrg ni..=)

    good luck to both of us..

    ReplyDelete
  3. wah banyak nye..
    patut la rayyan membesar bagai johan hehe
    dlu kak long smpan dlm bekas dadih ni juga la..3x pam kt opis dapat 3 bekas

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah. Banyak nya stock u! Bagus sampai tak muat fridge. Kita punya tak byk pun, maybe sbb mls nak pump banyak kali. Hehe, kita pump 3x sehari je. So far cukup utk baby. Bagusla kegigihan u buat stock EBM ni!

    ReplyDelete
  5. bagus2..teruskan smangat nak BF tu..bila kite dh xdpt nak BF nnt, kite akan rindu saat2 tu..go mama!

    ReplyDelete
  6. brooch tak sampai lg ker?? dah lama pos... dah check kat post box tak?? nanti inform deqlis ya..

    ReplyDelete
  7. Sangat kagum...keep it up...

    Ps : cam biasa saya dah klik kamu nyer HB, jom klik2 kay

    ReplyDelete
  8. Alhamdulilah..sy bangga dgn awak..jom kita teruskan usaha kita.sukalah sy ^_^

    ReplyDelete
  9. mau rayyan da bam2..stok susu mama die kemain byk haa..bebaloi2..

    ReplyDelete
  10. Alhamdllah rezeki arrayyan:)
    Bersemangat akak tgk:):)

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah..syabas jue..
    kty bangga ..sangat2

    ReplyDelete
  12. Waaaaaaaaa...menangis darah.

    Nway congrats juee

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails