Monday, February 14, 2011

Nasi ayam TERBAIKKKKK

Cam biasa ruti harian aku di kala wiken.. Memasak, mengemas rumah, mendobi kain baju.. Minggu ni rasa nak amsak spesel sket, nasi berpakej.. HAHAHA nasi berpakej ni maksud aku nasi ayam ke, beriyani ke...

Minggu ni aku buat nasi ayam.. Selalunya nasi ayam ni mak aku buat, asal tingin je nak makan mesti order kat mak.. air tangan mak memang terbaikk la....

Kali ni memandangkan dah dok umah sendiri, takkan nak order2 lagi kut.. So aku pun mintak la resipi kat mak.. Nak try la kununnye, tengok resipi mcam senang hikhik tapi tu la bila buat baru tau...

Meh aku share resipi ni, besokkan cuti maulidur rasul, mana tau korang nak try buat ke.. Aku cadangkan try la, korang takkan rugi punye siyes sedapppp.. Terbaek wa cakap lu.... Mesti husben makin sayang!!!

Nasi ayam ni kesedapan die bergantung pada nasi, kicap dan cili die.. Sebab apa aku kata nasi ayam ni terbaik, nasi die aku msak guna rebusan air ayam, cili die plak aku buat sendiri, kicap plak aku guna hasil yg aku perap ayam tu.. Mesti korang tak paham kan? Meh aku bagi resipi..

1. Rebusan/Stok ayam : Ayam ikot suka korang (macam aku suka bahagian peha so aku beli bahagian peha je kat carrefour nun).
Rebus ayam, letak la halia, bunga cengkih, kulit kayu manis... Rebus sampai agak2 ayam tu msak tau, so korang tak payah la goreng ayam tu lama nanti..
Sebelum letak rempah sup, amek air rebusan tu tadi tok masak nasi..
Then baru letak rempah sup, kuarkan ayam tok diperap ngan ramuan kicap...
Sebelum tutup api, masukkan daun sup dan bawang goreng..

2. Nasi Ayam: Nasi ikot sukatan korang, masukkan kunyit sket, garam sket.. Then masukkan air rebusan ayam tadi... Dah tanak nasi tu, tengah nasi tuh menggelegak, masukkan planta sket/secukup rasa, ni korang agak2 la ngan nasi korang masak tadi..

3. Ramuan tok perap ayam & kicap nasi ayam: Halia, bwang putih, madu, sos tiram, kicap manis diblender...
Perap ayam yang direbus tadi tok 1-2jam.. Then baru goreng..
Bila kiter dah habes goreng ayam tadi, kan ada ramuan kicap sisa perap ayam tadi tu kan...
Tapis sisa ramuan kicap tadi tu, then masak atas dapur sampai mendidih.. Jadiklah die kicap nasi ayam... Memang sedap kicap nie, tak macam kicap nasi ayam beli tu..
Garam gula tak payah tau, sebab madu kicap tadi sume dah manis masin, siap air rebusan ayam dari ayam tadi kuar msa perap... Memang mabeles la kicap nie..

4. Cili: Cili besar blender ngan sos cili, tapis then masak atas api sampai mendidih.. masukkan sket garam dan gula secukup rasa..

5. Salad & tomato..

Nilah die ayam yang dah siap digoreng...



Jom makan... Hikhik ayam tu hitam bukan sebab hangus tau, tapi sbb kiter perap ngan madu kalau goreng lama itu la jadiknye...

So rebus kasik masak2, so bila goreng takdelah lama2..


Nasi ayam pestaim try ni terbukti jadik bila hubby makan 3x semalam.. Uols leh la try besok sempena cuti kan..

Hubby kata tanganku tangan EMAS, pestaim try resipi apa pun mesti jadik.. Boleh gadai tak tangan nie? Agak2 bape ye laku? HAHAHAHA


5 comments :

  1. salam jue..terliur kty ni hah..nengok nasi ayam..shedapnya .

    ReplyDelete
  2. hee xpenah wat
    slalu makan mak masak je

    ReplyDelete
  3. ala..terlior plak..kompom sok wat..kansel nak wat nasi bukhari..hehe

    cili tu nak sedap..blend skali dgn bwg besa, bwg putih b halia..

    lg terbaek...!!
    nasi ayam..im comin....

    ReplyDelete
  4. selalu gak buat....tp cara lain skit...nasi ayam nih mmg banyak cara org buat....tp yg penting sedap dan suami makin moncet...kaaaannn....hehehhe

    ReplyDelete
  5. jue terliur syah jue..yummyyy!!

    maaf jue syah lame x terjah blog, blog sendiri pun dah bersawang...

    Nurul Aisyah Abas
    No. 11, Jln TKP 1 Taman Kantan Permai, 43000 Kajang, Selangor..

    maaf skrg syah bz sngt..

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails