Monday, February 7, 2011

boring? Mari kiter buat NGAKU!!!

Bila cuti, dok umah.. Memang memasak ada la duty harian aku.. Nape tak makan di luar? Okay, husben saya lebey prefey wifey die nie masak katanye.. Kalau ari bekerja ada la excuse tapi kekadang masak gak, tak shuke makan kedai, banyak ajinomotooooooo..

So ari sabtu haruslah ke pasar kan nak mencarik lauk pauk segala.. Tetibe terjumpe lak buah NGAKU ni atau ngan kata lain orang panggil buah sengkuang cina..

Ritu masa gi Tesco ngan mak aku, tengok ramai cina berebut2 beli buah nie.. Tanya gak mak aku, depa masak apa.. Mak aku cakap mana lah die tahu, die tak pernah masak pun.. So aku just terdiam di situ..

Pehtu ada baca belog biras aku Nana pasal buah NGAKU nie.. Apa lagi, mulalah chef yang hebat lagi terer ni nak try buat kan...


Ni la die buah NGAKU yang kurembat, beli sekilo je.. Tok makan berdua aje kan...


Kiter nak buat kerepek NGAKU ye kekawan.. So parut la kasik halus, cam parut pisang nak buat kepek pisang tu.. Kalau nak hiris halus2, tak tahu la bila tahun siapnye.. Lagipun kepek ni sedap halus2, aku ada try buat tebal sket, die tak ranggup la.. So better parut guna pemarut..


Setelah digoreng, inilah hasilnye~~~ Syedap wa cakap luuuu... Rasa die lemak2 manis sket, lagi sedap la dari Mr Potatoes yang banyak perasa tiruan tu.. Ni original je, kalau nak masin sket, lumurlah garam sket...

7 comments :

  1. sengkuang cina jugak salah satu sumber untk prbnykan susu badan ;)...

    ReplyDelete
  2. wahh mcm nak buat je nnt..thanx jue bg idea huhu

    ReplyDelete
  3. heheh dah terNGAKU juga ek
    ritu kak long blk penang
    bli buah ni masak
    seme pakat kata sdap hehe

    ReplyDelete
  4. ooo camtu ye. lepas ni bulehlah berebut2 ngan aso2 kat tesco tu...

    aritu harga dia gila2 punye turun kat tesco..dah mcm pesta pulak kat bin jual ngaku ni...

    ReplyDelete
  5. xpnah dgr pon buah ngaku..tp nmpk crunchy2 gtu...

    ReplyDelete
  6. kam pernah try buat jugak...rasanya 2 tahun lepas..waktu tu, time nak dkt raya cina la...kakak ipaq beli banyak kilo, sbb sgt murah..so, buatla kepek..memang sedap :)

    ReplyDelete
  7. jue, bw la kat opis.. nak rasa..ngidam nihhh...hahaha..jadi sila bawak..kalau sedap, blh buat sendiri..takyah beli kepek dah..kekeke..jimat

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails