Wednesday, February 23, 2011

Cara aku manage EBM tok ke rumah pengasuh

Disebabkan ramai kekawan yang baru bersalin and nak fully BF anak mereka minta aku sahre camne aku handle BM hantar ke BS..

Meh aku share, sebab aku sangat menyokong penyusuan susu ibu ye!! Vote for BF our baby!!!
Aku pun tak pandai sangat, BF ni adalah journey of learning, sama macam parenthood la... Kiter sesama belajar and share.. Kalau ada yg salah dibetolkan...

Sebabkan jenis keje aku sama ada aku keje luar atau masuk opis.. Kalau keje luar aku lewat sket gi keje, dalam kol 9 baru gerak, kalu masuk opis, kol 7 dah kuar umah dah.. Nak ngadap jem tu..

So kalau aku gi opis aku bekalkan 6 botol EBM, 5oz setiap botol.. ( aku hantar 3 botol frozen EBM, 3 botol, fresh EBM yang aku pam hari sebelum tu)
Kalau keje luar, 5 botol EBM, 5oz setiap botol.. (2 botol frozen EM, 3 botol fresh EBM)

Setiap hari aku akan pam susu kat opis kan atau di site.. Sebanyak 3x, so normally aku akan dapat 5 or 6 botol EBM yang mana 5oz each bottle.. So 3 botol fresh EBM tu aku akan letak kat bahagian atas (kes peti ais aku, atas bahagian biasa, bawah bahagian frozen), yang baki tu aku akan simpan and frozenkan tok buat stok.

Cam gambar kat bawah nie, malam sebelum tu aku akan defrost EBM frozen, maknanye EBM yang beku dari bahagian frozen tu akan di bawa ke atas untuk difrost sebanyak 3 bekas dadih.



Ha camnilah, 3 botol frozen EBM, 3 botol fresh EBM. Total 6x5oz=30oz sehari... (ada satu botol tu 3 oz je aku bagi sebab hari tu aku keje luar, so pagi lambat sket hantar)


Pagi besoknye bila bangun, normally frozen EBM tu akan cair, die tak cair sepenuhnya die still keras tapi leh la pecah2kan ngan sudu.. Macam aiskrim gitu, cam dalam gamba ni la...

So aku akan masukkan Frozen EBM tadi dalam botol susu guna sudu.. Dan labelkan setiap botol tu dari no 1-6..

Nombor ni sebenarnye nombor yang BS akan guna tok bagi Ar-Rayyan susu nanti, maknanye kat sini.. BS akan guna botol no 1 dulu, dah habes baru bagi botol no 2..

Kenapa kene numberkan??

OK, cara aku susun BM ni gini..

Botol 1: Fresh EBM - Bagi anak start a day with fresh EBM
Botol 2: Frozen EBM
Botol 3: Frozen EBM
Botol 4: Frozen EBM
Botol 5: Fresh EBM
Botol 6: Fresh EBM

Ingat ye, RULE nak manage EBM.. Frozen EBM yang dah dicairkan tak boleh dibekukan semula dan mesti digunakan dalam tempoh 24jam.. So kalau korang letak frozen EBM tu botol 6, klau tak habes, rugi la kan...
Bila aku letak botol 5 & 6 tu fresh EBM, kalau tak habes.. Petang tu balik leh la frozenkan and buat stok..

Kalau korang nak bagi sume fresh EBM pun boleh tapi stok2 yanga da tu kang expired plak.. Korang kene ingat EBM tahan dalam peti ais bahagian beku tu 3 bulan saja, so kene la rolling stok EBM yang ada.. ebab tu 3 botol fresh EBM yang aku pum tu aku jadikan stok. 3 botol je aku guna.

Cam aku skang, tengah guna stok bulan 1, bulan 12 punya kat rumah aku dah habes.. Kat umah mak aku ada sket lagi...



Dah siap label sume, isi dalam cooler bag.. Jangan lupe tulis nama tok yang hantar anak ke nuseri.. Kang tertukar plak susu..

Cam kes aku, aku taknak susahkan BS tok handle BM ni kan.. So aku dah sesiap labelkan sume, die hanya perlu letak puting and panaskan je..

And warmer pun aku letak sebijik kat umah BS.. Sebab leceh la nak panaskan air tok panaskan BM tu nanti kan.. Kalau ada warmer, die just masukkan and tunggu susu tu heat.. And please tulis cara2 manage EBM ni dan bekalkan kat BS. So that die takkan salah handle BM ni, sebab bukan sume orang pandai handle BM nie..

Nanti aku share note yang aku print and bagi kat BS aku untuk die refer bila manage BM Ar-Rayyan.. Pas entri nie la ye..


Pastu aku eltakkan jugak cooler pack sebab nak bagi suhu tu sama je.. ye la, kang nak letak dalam kete, pung pang pung pang dah bape jam berlalu.. Kalau boleh maintainkan suhu sejuk for EBM ni, taknak die rosak..


And then jangan lupa bekalkan sekali ubat demam.. In case, kalau anak demam, ada la langkah awal sementara tunggu kite sampai rumah dari opis tu kan..

Aku bukan setakat ubat demam, termometer, koolfever sume aku siap2 bekalkan...

Okeh, nanti sambung!

7 comments :

  1. alhamdulillah suka dgn cara jue..walupun kty dah lama tak menyusukan anak..tp still belajar lagi..hehehehe..

    ReplyDelete
  2. woww..sungguh detailnye. Thanks. suka info ni.

    ReplyDelete
  3. Info yang memang berguna buat bakal2 ibu yg nak fully bf anak nanti tapi bekerja...

    ReplyDelete
  4. ni pon good info jgk ni..klo x N x to...hihihi

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails